Hjerneforskning kan være med til at forhindre trafikuheld i fremtiden
Hjem SIKKERHED Hjerneforskning kan være med til at forhindre trafikuheld

Hjerneforskning kan være med til at forhindre trafikuheld

Af Redaktionen

Med avanceret og banebrydende hjerneforskning håber Ford på i fremtiden at kunne registrere, når føreren af en bil mister koncentrationen eller føler sig træt bag rattet.

I samarbejde med forskere indenfor neurologi er man ved at kortlægge, hvad der sker i hjernen, så man kan alarmere føreren, inden der sker et uheld.

– Hjernen behandler enorme mængder information, når vi kører bil. Dette ændrer sig, idet førerassistanceteknologier i højere grad end tidligere hjælper os og begynder at klare noget af kørslen for os. Føreren af en bil kan derudover også blive træt eller tankerne kan ledes hen på andre ting end selve kørslen. Det kan være helt afgørende for trafiksikkerheden at opdage, når den slags er ved at ske, siger Stefan Wolter, research engineer, Research and Advanced Engineering, Ford Europa.

Ifølge en engelsk undersøgelse er træthed eller distraktion en medvirkende årsag til op til 25 procent af alvorlige uheld på vejene. Derudover viser en anden undersøgelse, at det kun er 40 procent af europæerne, der tager sig en pause hver anden time, når de sidder bag rattet på en længere køretur.

Kortlægning af hjerneaktivitet under køresimulering
Ford gennemfører forskningen sammen med Uniklinik RWTH Aachen i Tyskland, der skal kortlægge hjerneaktiviteten hos forsøgspersoner, der får scannet hjernen, mens de befinder sig i en køresimulator.

Hjerneforskning kan være med til at forhindre trafikuheld i fremtiden

Forsøgspersonernes hjerneaktivitet samt puls undersøges blandt andet.

Ved hjælp af spilteknologi kan forskerne scanne hjernen, mens forsøgspersonerne ser en mørklagt tresporet motorvej på en skærm foran sig. Motorlyd giver dem en virkelighedstro fornemmelse af at befinde sig ude i trafikken, og hjælper desuden forsøgspersonerne med at orientere sig om anden trafik på vejen. I hænderne har de et fiktivt rat, som de skal bruge til at dreje mod højre eller venstre, når bilen uden forvarsel pludselig laver en hård opbremsning eller andet, der kræver en hurtig reaktion.

Udover at undersøge forsøgspersonernes hjerneaktivitet og reaktionsmønstre, så undersøger forskerne også eventuelle ændringer i deres puls. Alt sammen viden der kan være med til at indikere, om forsøgspersonerne er ved at være trætte eller miste koncentrationen, og som i sidste ende kan bruges til at alarmere føreren, så trafikuheld på den måde kan forhindres.

– Vi tror på, at vi ved hjælp af disse data en dag vil være i stand til at genkende reaktionsmønstrene hos førerne, som fremtidens biler vil være i stand til reagere på, hvis det er nødvendigt, siger professor Klaus Mathiak, M.D.Ph.D, head of Psychoneurobiology and lead consultant for Psychosomatic Medicine, Uniklinik RWTH Aachen.

I mere end 10 år har et symbol med en kaffekop vist sig i instrumentbrættet i Fords biler, hvis føreren har udvist tegn på træthed og burde tage en pause. Med dette forskningsprojekt tages denne teknologi endnu et skridt videre.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>