Selvom de snart står med et svendebrev i hånden eller en studenterhue på hovedet, er det først nu, de dimitterende årgange fra landets ungdomsuddannelser for alvor skal til at navigere i voksenlivet.
De er en del af en generation, der er vokset op med en smartphone i hånden og aldrig kendt til en verden uden wi-fi og digitale dilemmaer.
Med få klik og et swipe på skærmen er der åbnet en direkte portal fra soveværelset til cyberspace, hvor alle nettets navnløse trolle opholder sig. Slagsiden ved børnenes opvækst, barndom og ungdom i skyen og foran skærmen for forældrene er, at det er umådeligt svært at passe på sine børn og teenagere, når de færdes alene i cyberspace. For at værne om deres onlinesikkerhed

Anna Collard, Senior Vice President for Indholdsstrategi & Evangelist hos KnowBe4
præsenteres løbende nye tiltag, såsom at forbyde smartphones i skoler og hæve minimumsalderen for adgang til sociale medier, hvilket signalerer et skift mod større regulering af børn og unges digitale rum.
Men er dette nok til at beskytte unge brugere? Og hvordan kan forældre beskytte deres børn og unge mod digital skade, når de færdes alene på nettet?
Hvad kan du gøre, nu for at beskytte din teenager?
Tidlig digital debut påvirker pigernes trivsel
I Danmark får mange børn deres første smartphone, før de fylder 10 år og får dermed ubegrænset adgang til apps, sociale medier og internettet – længe før de har den kognitive evne til at navigere i onlinerisici. Ifølge en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bruger danske børn og unge i gennemsnit dagligt cirka 2 timer og 40 minutter på sociale medier. Pigerne i målgruppen, hvis forældre også selv er meget aktive på sociale medier, bruger i gennemsnit hele 3 timer og 26 minutter dagligt på de samme platforme.
Analysen viser tilmed, at der særligt hos pigerne er en tendens til, at deres skoletrivsel falder over tid i årene efter, at de har fået en smartphone. En norsk undersøgelse fra 2024 viste, at et forbud mod smartphones i mellemskolen forbedrer uddannelsesresultater og mental sundhed – særligt blandt pigerne.
Forbuddet resulterede også i reduceret cybermobning blandt alle elever, både drenge og piger.
I Danmark er smartphones allerede forbudt i skoler og fritidsklubber for at fremme bedre socialt samvær og fokus. Norge planlægger at håndhæve en streng aldersgrænse på 15+ for sociale medier, der har til formål at beskytte børn mod skadeligt indhold og udnyttende algoritmer. I Sverige overvejer man også aldersbegrænsninger for at forhindre kriminelle bander i at online rekruttere børnemedlemmer helt ned til 11-årsalderen, ligesom debatten har kørt her i Danmark.
Teenagere trues af økonomisk sexafpresning
Den hurtige stigning i kriminalitet i forbindelse med digital udnyttelse er alarmerende. Grooming, sextortion og eksponering af forstyrrende indhold stiger i hele Europa, og svenske myndigheder har advaret om, at kriminelle, velorganiserede syndikater i dag aktivt går efter mindreårige ofre, hvor økonomisk “sexafpresning” er en af de mest organiserede og indbringende cyberforbrydelser.
Svindlere udgiver sig for at være teenagere, enten ved hjælp af stjålne eller AI-genererede billeder, der opbygger tillid til deres ofre, før de presser eller tvinger dem til at dele kompromitterende billeder. Når først fotografierne eller videoerne er sendt, kræver de kriminelle penge – ofte med trusler om offentlig eksponering.
Internet Watch Foundation rapporterede om en alarmerende og tragisk tendens, der viser, at drenge i alderen 13-17 år i stigende grad er i skudlinjen og efterfølgende rammes af skam og er bange for at søge hjælp. Dette intense psykologiske pres har i nogle tilfælde resulteret i selvmord blandt de unge ofre.
Sådan hjælper du unge med at tage kontrollen tilbage
Det er vigtigt at skabe teknologifrie zoner i hjemmet – særligt i soveværelserne. Skærme bør holdes ude herfra, da skærmens blå lys og nat-scrolling ikke alene forringer søvnen, men også øger risikoen for angst og afhængighed. Samtidig er det i soveværelset, når de er alene bag den lukkede værelsesdør, at teenagere er mest sårbare over for de manipulerende metoder, som finansielle “sextortionister” benytter.
For at fremme bedre fokus, social interaktion og mentalt velvære kan det være en god idé at indføre digitale begrænsningsperioder, hvor der efter en vis tid på dagen ikke længere er adgang til teknologi. Den er svær at levere til en teenager, der er afhængig af sociale medier, og alternativet kunne være at blokere for visse digitale platforme og sociale medier på visse tidspunkter af døgnet. Dette kan gøres via de fleste smartphones’ “Skærmtid”-funktion.
En anden vigtig færdighed at lære teenagere er metabevidsthed – evnen til at forstå, hvordan de kan blive psykologisk manipuleret online. Svindlere, sociale mediers algoritmer og desinformationskampagner spiller på følelser for at fremprovokere hurtige reaktioner.
Ved at udvikle selvbevidsthed kan teenagere lære at sætte en pause på seks sekunder, før de reagerer følelsesmæssigt på en onlinebesked eller et tilbud, at genkende manipulation og træde et skridt tilbage samt at se overtalelsestaktikker som advarselstegn frem for invitationer til engagement.
Vi ville aldrig udlevere et sæt bilnøgler til en 14-årig – så hvorfor giver vi dem ubegrænset adgang til en grænseløs onlineverden?
Af Anna Collard, Senior Vice President for Indholdsstrategi & Evangelist hos KnowBe4