Škoda viser de første fotos af en camoufleret Elroq og afslører bl.a. motorer, batterikapacitet, rækkevidde og bagagerumsstørrelse.
Škodas helt nye elbil kan bestilles i Danmark kort tid efter verdenspremieren i oktober.
Škodas nye elbil er på vej. Bogstavelig talt.
Škoda har netop vist de første fotos af elbilen Elroq på offentlig vej. Endnu er den camoufleret inden verdenspremieren, men Škoda løfter nu sløret for en række interessante informationer om den nye elektriske SUV.
Elroq bliver bygget på samme MEB-platform som storebroren Enyaq og kommer med fire forskellige drivlinjer: 50, 60, 85 og 85x.
Elroq 50 har en elmotor på bagakslen med 170 hk (125 kW) og et batteri på 55 kWh (52 kWh netto), mens Elroq 60 har 204 hk (150 kW) og et batteri på 63 kWh (59 kWh netto). Begge har en topfart på 160 km/t.
560 km rækkevidde
De to stærkeste modelvarianter, Elroq 85 og 85x, har et batteri på 82 kWh (77 kWh netto) og henholdsvis 286 hk (210 kW) og 299 hk (220 kW). Ydermere har 85x elmotor på både bag- og foraksel og dermed firehjulstræk. Topfarten hos begge biler er 180 km/t., og rækkevidden på en fuld opladning er mere end 560 km.
Alle modeller kan lade med både AC (11 kW) og DC-lynladning, hvor Elroq 85 og Elroq 85x kan lynlade med op til 175 kW. Så tager en opladning fra 10 til 80 procent cirka 28 minutter.
Bagagerum på 470/1.580 liter
Škodas nye elbil er cirka 4,5 meter lang og dermed 15 cm kortere end Enyaq. Trods det har den masser af plads til både passagerer og bagage. Bagagerummet rummer 470 liter, og fælder man bagsædet frem, er der 1.580 liter til rådighed. Dertil kommer, at der i vanlig Škoda-stil er praktisk aflæggeplads overalt i kabinen – faktisk hele 48 liter sammenlagt.
Elroq har en let skrånende taglinje, som afsluttes med en tagspoiler. Designet er med til at give bilen sin gode aerodynamik og en luftmodstandskoefficient på bare 0,26. Ligeledes er hjulene – fra 19” til 21” – aerodynamisk optimeret.
Første elbil med Modern Solid-design
Elroq er Škodas første produktionsklare elbil med det nye Modern Solid-design, hvor fronten har det såkaldte Tech-Deck Face, som er en moderne fortolkning af den velkendte Škoda-kølergrill.
Tech-Deck Face er fladere og bredere, og ribberne er erstattet af mørkt glas, som skjuler bilens sensorer. Det blev vist første gang med Vision 7S, som er konceptbilen for Škodas kommende syvpersoners elektriske SUV.
Modern Solid-designet går igen i Elroqs interiør, som er karakteriseret ved enkelhed, rummelighed og rene linjer. Det 5” store digitale cockpit, som man kender fra Enyaq, giver sammen med en 13” skærm i midterkonsollen godt overblik og nem betjening. Derudover vil man kunne tilvælge head-up-display med Augmented Reality-visualisering.
Škoda Elroq får verdenspremiere til oktober, og kort tid efter vil der blive åbnet for bestilling i Danmark. Škodas nye elbil forventes at komme til Danmark i første kvartal 2025.