Høj kundetilfredshed og 5G-internet skaber fortsat vækst hos Telenor
Hjem TELEKOMMUNIKATION Høj kundetilfredshed og 5G-internet skaber fortsat vækst hos Telenor

Høj kundetilfredshed og 5G-internet skaber fortsat vækst hos Telenor

Af Redaktionen

Telenor Danmark holder kursen fra tidligere kvartaler og leverer tocifret vækst på baggrund af en stadig stigende interesse for 5G-internet og en efterhånden fasttømret position som selskabet, der giver danskerne en tryg og sikker digital hverdag.

Telenor-koncernen offentliggør i dag regnskab for andet kvartal af 2024, som for teleselskabets danske forretning har budt på en serviceomsætning på 708 mio. kroner, en EBITDA-indtjening på 315 mio. kroner og en rekordhøj indtjeningsgrad på 35 % for kvartalet.

Væksten har især været drevet af den stadig stigende efterspørgsel på 5G-internet, der nu er mere populært blandt kunderne end fiber, og et kontinuerligt fokus på at skabe gode digitale kundeoplevelser.

”Vi leverer et stærkt resultat med fortsat tocifret vækst i driftsresultatet og rekordhøj kundetilfredshed i både Telenor og CBB, hvilket bekræfter, at vi lykkes med vores strategi. Vi har arbejdet effektivt med vores positionering og forstærket vores brands identiteter i markedet og dermed skabt en dybere forbindelse til en stor del af vores kunder. Samtidig arbejder vi hver dag på at levere markedets bedste kundeservice og adgang til et mobilnetværk i absolut verdensklasse. Det er en samlet indsats fra alle dele af forretningen, som giver pote,” siger Lars Thomsen, CEO i Telenor Danmark.

Telenor har som led i positioneringsarbejdet senest kastet sig mere aktivt ind i debatten om danskernes digitale vaner ved at sætte spot på uønsket billeddeling gennem oplysningskampagnen ’SPURGT?’. Kampagnen er en del af Telenors indsats for at fremme digital dannelse og sunde digitale vaner, der bygger på respekt og ansvarlighed. Indsatsen omfatter også undervisningsprogrammet #digitalpænt for 4.-6. klasse, der understøtter skolernes arbejde med digital kommunikation, trivsel og sociale medier.

Ny proces for kreditaftaler

Ligesom første kvartal bærer andet kvartal præg af et mobilsalg, der fortsat er lavere end før ændringerne i kreditaftaleloven og forbrugslånsreglerne trådte i kraft. Disse ændringer har påvirket Telenors mulighed for at tilbyde omkostningsfri kreditaftaler til kunderne og kan aflæses i kundebasen på mobil, som går 8.000 tilbage og lander på 1.666.000.

Høj kundetilfredshed og 5G-internet skaber fortsat vækst hos Telenor“I Telenor efterlever vi den nye lovgivning og bakker op om behovet for øget forbrugerbeskyttelse på området. Vi mærker stadig effekten af de ekstra benspænd, som danskerne nu møder, når de ønsker omkostningsfri kreditaftaler – og det uanset deres økonomi. Men for de mange kunder, som har økonomien i orden, skal det selvfølgelig være en enkel og smidig proces at søge om godkendelse til en kreditaftale. Derfor er jeg glad for, at vi har fået en ny partner på området, som tilbyder en endnu bedre proces for kunderne og større fleksibilitet i måden at afdrage på. Vi er endnu ikke der, hvor vi gerne vil være på mobilsalget, men det går den rigtige vej, og jeg ser optimistisk på andet halvår,” siger Lars Thomsen.

Telenor indgik et strategisk partnerskab med PayEx om ekstern finansiering i juni 2024.

Øget fokus på sikkerhed

Telenor har siden 2021 arbejdet på en omfattende opgradering af sit mobilnetværk, der er Danmarks største med mere end 4.000 master over hele landet, og står i dag med et fuldt moderniseret landsdækkende 5G-netværk.

”Med et slags punktum for 5G-udrulningen vender vi blikket mod andre prioriteter. Det gælder særligt sikkerhed, som vi allerede investerer massivt i, men som kommer til at fylde endnu mere fremover. Vi skal alle sammen erkende, at vi lever i en verden, der er lidt mere usikker og uforudsigelig end for bare få år siden. Det kræver, at vi tænker os om og tager vores forholdsregler – især når man som Telenor leverer kritisk infrastruktur. Det har vi altid gjort, og det vil vi også gøre i fremtiden,” afslutter Lars Thomsen.

 

Nøgletal fra Telenor Danmark Q2 2024 Q1 2024 Q2 2023
EBITDA-indtjening DKK 315 mio. DKK 305 mio. DKK 286 mio.
Omsætning DKK 910 mio. DKK 936 mio. DKK 986 mio.
Serviceomsætning DKK 708 mio. DKK 709 mio. DKK 688 mio.
Mobilkunder 1.666.000 1.674.000 1.679.000
Bredbåndskunder 113.000 115.000 119.000

 

 

 

 

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>