Danskerne ved ikke, hvad der sker med deres data, og majoriteten er i høj grad bange for, hvad deres data bruges til. Samsung-chef forstår bekymringen.
Det er ikke uden en vis nervøsitet, at danskerne færdes på nettet. Det viser en ny rundspørge, Norstat har foretaget for Samsung[1].
Rundspørgen viser blandt andet, at 68 pct. er noget eller meget bekymrede for at miste adgang til konti ved et hackerangreb, mens 6 pct. ikke er bange. 60 pct. er bange for identitetstyveri, mens 9 pct. ikke frygter det, og 56 pct. frygter i nogen eller høj grad, at deres data bliver delt af en tredjepart, mens 9 pct. ikke er bange.
”Historier om identitetstyveri, lænsede konti og phishing-angreb er ikke gået ubemærket hen over hovedet på danskerne. Samtidig er der kommet en langt større opmærksomhed omkring særligt sociale medier og tech-virksomheders forretningsmodeller, hvor adgang til data ofte er et vigtigt element. Derfor forstår jeg godt, hvor den skepsis, undersøgelsen viser, kommer fra,” siger Søren Rinnov Østergaard.
Grund til forsigtighed – og optimisme
Ansvaret for håndteringen af data lægger danskerne i bredt omfang på tech-virksomheder: Hele 74 pct. af danskerne mener, at tech-giganter burde gøre mere for at beskytte brugernes personlige data. Blot 3 pct. svarer ’nej’, mens de resterende 23 pct. svarer ’ved ikke’.
”Det er klart, at vi tech-virksomheder har et stort ansvar for at sikre brugernes data. I Samsung tager vi i høj grad det ansvar på os, og vores produkter bliver løbende forbedret, når det handler om sikkerhed,” siger Søren Rinnov Østergaard og tilføjer:
”Men man har også selv et stort ansvar, for vi bør alle tjekke en ekstra gang, om mails, henvendelser og opkald vedrørende pengesager nu også er valide. Her er det vigtigt, man tænker over, om afsenderen pludselig kommunikerer via nye kanaler, om hjemmesider er anmeldt af andre osv. Vi kan gøre meget som tech-udbydere, men desværre ikke alt,” siger han.
Om undersøgelsen:
Rundspørgen er udført af Norstat på vegne af Samsung for at undersøge danskernes holdning til design af elektronikprodukter. Dataindsamlingen har fundet sted mellem d. 11.-22. august 2025. Rundspørgen dækker Danmark (1013 respondenter).
[1] Rundspørgen er udført af Norstat på vegne af Samsung for at undersøge danskernes holdning til design af elektronikprodukter. Dataindsamlingen har fundet sted mellem d. 11.-22. august 2025. Rundspørgen dækker Danmark (1013 respondenter).





