I 2023 arrangerede danske virksomheder flere events end tidligere, og tendensen ser ud til at fortsætte i år.
Firmaarrangementerne bruges i stigende grad til branding og social kompensation for mere hjemmearbejde.
På landets største platform for booking af fester, møder og konferencer, Evarto, blev der sidste år lavet bookinger for mere end 250 millioner kroner, og virksomheder booker generelt flere events på årsbasis.
– Vi kan se en stigning i antallet af bookinger per virksomhed, når vi kigger på tallene før og efter corona, og hyppigheden af sociale arrangementer stiger fortsat. Konkret er det steget fra er årligt gennemsnit på 1,3 arrangementer til 1,7 arrangementer. Nogle virksomheder holder færre og andre langt flere events end det, fortæller Jesper Friis Bruun, der er stifter og medejer af Evarto.
Virksomheder giver arrangementer fremfor lønforhøjelse
Især inden for IT, ingeniør og håndværk er der travlt og hårdt brug for både at ansætte og fastholde medarbejdere, og derfor vælger mange virksomheder i de brancher at investere i det sociale for at gøre sig attraktive. Det mener rekrutterings- og HR-ekspert Lars Schou.
– Man når til et punkt, hvor man ikke kan stramme lønskruen mere, til gengæld kan man så give nogle gode arrangementer. Det er også en del af brandingen af virksomheden. Som tommelfingerregel skal man op at have minimum 1000 kroners lønstigning, før det betyder noget, og det bliver jo så en fast udskrivning hvert år, mens de sociale arrangementer kan varieres efter, hvor godt det går, siger Lars Schou og tilføjer:
– Mange virksomheder har desuden haft ekstra på firmafest-kontoen efter corona, og så skulle der bare gives gas. Det har højnet det generelle niveau, og mange har holdt kadencen.
Hjemmearbejde skaber større socialt behov
Mere hjemmearbejde kan også være med til at give et minus på den sociale konto på arbejdspladsen. Ifølge Ballisagers Kandidatanalyse om danskernes arbejdsliv 2024 giver muligheden for hjemmearbejde 47 procent af danskerne en bedre work-life-balance, mens det dog samtidig får 22 procent til at føle sig mindre knyttet til deres kollegaer.
Hos virksomhederne er det hele 55 procent, der oplever, at fællesskabet og de sociale relationer på arbejdspladsen svækkes ved øget hjemmearbejde. Det viser en ny medlemsundersøgelse om fremtidens arbejde fra Dansk Industri.
– Selvom mange påskønner muligheden for at tilrettelægge deres arbejdstid selv blandt andet med hjemmearbejde, vil virksomhederne gerne samle deres folk og give dem fælles oplevelser, fordi det skaber en værdi, og det er man opmærksom på som aldrig før i HR-afdelingerne, siger Jesper Friis Bruun.