-Salgskurven for SAF (Sustainable Aviation Fuel) peger kun én vej, og det er op. Med en vækst på over 200 procent kan man ikke ignorere efterspørgselsudviklingen.
-Det udgør dog stadig en forsvindende lille del af vores salg, og vi vil meget gerne øge væksten væsentligt mere.
-Vi har set en stabil udvikling i salget af SAF-tillæg siden sommeren 2023, hvor ekstremt vejr, varmerekorder og oversvømmelser var et varmt emne i medierne.
Måske har det styrket interessen for at flyve mere bæredygtigt og for tage en aktiv rolle i omstillingen blandt vores passagerer, siger Maria Hagelberg, ansvarlig for bæredygtighed i Air France og KLM i Nordeuropa.
Den nordiske vækst i salget af SAF-tillæg på flybilletterne stemmer overens med den udvikling, KLM oplever i resten af verden. På nuværende tidspunkt er SAF det eneste brændstofalternativ, der findes til at reducere flys klimapåvirkning. El- og brintfly er på vej, men vil indledningsvis primært være mulige alternativer på kortere distancer. En af udfordringerne med SAF er imidlertid, at det er væsentligt dyrere end konventionelt flybrændstof.
-Det bliver uundgåeligt dyrere at flyve i takt med, at flybranchen omstilles til mere bæredygtighed. Vi har siden 2022 inkluderet en andel SAF på alle vores billetter. Nu indeholder hver billet op til en procent SAF. Selvom vi og mange andre flyselskaber investerer milliardbeløb i innovation og indkøb af SAF, skal vi have forbrugerne med. Vi tilbyder forskellige SAF-alternativer for at gøre det lettere for den enkelte kunde at vælge den løsning, der passer bedst. Vi har også skræddersyede løsninger til små og store virksomheder, siger Maria Hagelberg.
En undersøgelse, som KLM fik gennemført i 2023, viser, at flertallet af de nordiske flyrejsende gerne vil bidrage til at flyve mere bæredygtigt, men også at de finder det svært at træffe bæredygtige valg, når de booker rejse.
-Det er noget, vi har taget til os. Vi arbejder løbende på at gøre det lettere for kunderne at bidrage til at gøre flyrejsen mere bæredygtig. Det handler blandt andet om uddannelse af vores erhvervskunder, synlighed i bookingprocessen og om at skabe incitament gennem vores loyalitetsprogram, Flying Blue, siger Maria Hagelberg.