Telenor offentliggør i dag resultatet for tredje kvartal af 2024, som bød på fremgang i alle segmenter, fortsat høj kundetilfredshed og stadig stigende efterspørgsel på 5G-internet.
Telenor Danmark fortsætter de gode takter fra tidligere kvartaler med en serviceomsætning på 718 mio. kroner, en EBITDA-indtjening på 310 mio. kroner og et resultat af primær drift på 33 %.
Sammenlignet med samme kvartal sidste år leverer Telenor Danmark dermed vækst i serviceomsætningen på 2 % og EBITDA-indtjeningen på 4 %.
Tredje kvartal bød desuden på markant fremgang i mobilkundebasen, som med 17.000 nye kunder når op på 1.682.000. Væksten er især drevet af fortsat høj interesse for 5G-internet, streamingkonceptet CBB MIX samt et stigende mobilsalg i kølvandet på et nyt strategisk partnerskab om ekstern finansiering, der har gjort det mere enkelt og smidigt for kunderne at søge om godkendelse til en kreditaftale.
”Det er en fornøjelse at se tilbage på et kvartal, der vidner om, at Telenor er en sund forretning i vækst, og at vi lever op til både vores egne og kundernes forventninger. Det er bestemt ikke noget, vi er kommet sovende til. Vi har haft fire gode år med fremgang og stærke resultater, som kun har kunnet lade sig gøre, fordi vi som organisation har stået sammen og trukket i samme retning – hele tiden med fokus på, at det skal være nemt og sikkert at være kunde hos Telenor. Det betyder, at vi i dag leverer god værdi for pengene med unikke løsninger og et stærkt og stabilt netværk, samtidig med at vi konstant arbejder på at fjerne de små bump, der kan opstå på vejen. Det arbejde kvitterer kunderne for, og det kan og bør alle i Telenor være stolte af,” siger Lars Thomsen, CEO i Telenor Danmark.
Telenor har de seneste fire år arbejdet målrettet på at blive det teleselskab, der giver danskerne en enkel, tryg og sikker digital hverdag. Det er sket gennem effektiv positionering med udgangspunkt i unikke løsninger til både private og erhverv, bl.a. den digitale forsikring NetSikker og sikkerhedsfiltrene SikkerSurf og SafeZone. Dertil kommer oplysningskampagnen ’SPURGT?’ og undervisningsprogrammet #digitalpænt, der understøtter skolernes arbejde med digital trivsel på 4.-6. klassetrin, og som alene i efteråret 2024 har haft 20.000 børn tilmeldt.
Næste skridt mod at blive danskernes foretrukne teleselskab
Telenor Danmark har i tredje kvartal påbegyndt en omfattende udskiftning af teleselskabets it-systemer, som skal fremtidssikre forretningen. Telenor bruger desuden udskiftningen af it-systemerne som en anledning til at gentænke interne processer, skære kompleksitet fra og investere flere ressourcer i udvikling af nye produkter og endnu bedre kundeoplevelser.
”De seneste fire år har vi skabt et solidt økonomisk fundament på baggrund af høj kundetilfredshed og -loyalitet. Nu glæder jeg mig til, at vi i starten af næste år går ind i en ny strategiperiode, hvor vi kan rykke Telenor Danmark yderligere et niveau op og tage næste skridt mod at blive danskernes foretrukne teleselskab,” siger Lars Thomsen og fortsætter:
”Vi står ved en skillevej med en helt enestående mulighed for at gentænke vores forretning, de løsninger, vi leverer og måden, vi arbejder på. Allerede i dag foregår 82 % af alle vores kundeinteraktioner digitalt. Det stiller krav til, hvor dygtige vi er til at engagere os med kunderne på de digitale platforme. Vi skal tænke kundeoplevelsen, digitalisering og simplificering ind i alt, hvad vi gør. Vi er allerede langt i dag, men i en meget nær fremtid kommer det til at blive endnu bedre at være både kunde, samarbejdspartner og medarbejder i Telenor.”
Nøgletal fra Telenor Danmark | Q3 2024 | Q2 2024 | Q3 2023 |
EBITDA-indtjening | DKK 310 mio. | DKK 315 mio. | DKK 299 mio. |
Omsætning | DKK 941 mio. | DKK 910 mio. | DKK 1.007 mio. |
Serviceomsætning | DKK 718 mio. | DKK 708 mio. | DKK 704 mio. |
Mobilkunder | 1.682.000 | 1.666.000 | 1.689.000 |
Bredbåndskunder* | 112.000 | 113.000 | 118.000 |
*Bredbåndskundebasen omfatter fiberkunder samt kunder på de gamle DSL- og coax-forbindelser. Kunder på 5G-internet indgår i mobilkundebasen.
De finansielle tal aflægges efter IFRS og fremgår af Telenor Groups rapport, som kan ses på https://www.telenor.com/investors/reports-and-information/
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.