Danske virksomheder er blandt de mest AI-modne i EMEA, men branchernes strategier spænder vidt.
Det viser Lenovos seneste CIO Playbook-rapport om AI-nomics i Europa, hvor detailhandel, finans og sundhed går meget forskellige veje for at realisere værdien af kunstig intelligens.
Danske virksomheder er blandt de mest AI-modne på tværs af en lang række lande EMEA-regionen. Ifølge Lenovos seneste CIO PlayBook 2025 bruger hele 20 procent af danske virksomheder AI-drevne pc’er i deres daglige arbejde. Det er det højeste niveau i hele regionen. Samtidig angiver halvdelen af de danske virksomheder, at de prioriterer implementering af generativ AI højt, men indfører teknologien mere gradvist sammenlignet med flere andre EMEA-lande. Særligt inden for it-drift og marketing i danske virksomheder er kunstig intelligens højt prioriteret.
Ser man ud over regionen og de forskellige brancher, er billedet dog langt mere nuanceret. Mens detailhandlen topper med 96 procent AI-projekter, der lever op til eller overgår forventningerne, investerer finans- og sundhedssektoren mere forsigtigt og oplever langt mere svingende resultater.
Rapporten, udarbejdet af IDC for Lenovo, bygger på svar fra 620 it-beslutningstagere i ni EMEA-markeder – heraf 50 i Danmark – og giver konkrete indsigter i forskellige infrastrukturer, i AI-strategier og transformationsprioriteter i 2025.
”AI-hype-fasen er ovre, nu handler det om konkrete resultater og afkast. Men tempoet og tilgangen til kunstig intelligens varierer markant fra branche til branche. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at AI-indsatsen bliver tilpasset de enkelte sektorers behov og udfordringer,” siger Peter Juul Jørgensen, Landechef for Lenovo Danmark.
Tre brancher, tre strategier

Peter Juul Jørgensen, landechef, Lenovo Danmark
Højdespringeren, når det gælder AI-investeringer på tværs af alle landene, er sundhedssektoren. Her er ambitionerne tårnhøje med en planlagt investeringsstigning på hele 169 procent i 2025. Men det høje investeringsniveau har ikke automatisk ført til succes. Sektoren har den laveste AI-adoptionsrate og den største andel af projekter, der skuffer. Det peger på et klart behov for både stærkere interne kompetencer og skarpere strategier, hvis de store investeringer skal matche de tilsvarende store ambitioner.
I den modsatte ende ligger finanssektoren, der investerer mindst i AI. Her har kun 7 procent af virksomhederne i Banking, Financial Services & Insurance taget AI i brug, og blot 38 procent af årets AI-budget er afsat til generativ AI. Alligevel er sektoren den ubestridte topscorer, når det gælder succesrate, med 33 procent af projekterne, der overgår forventningerne.
Zoomer man ind på tallene for detailhandlen, viser CIO Playbooken, at selvom 61 procent af virksomhederne stadig er i pilotfasen, rapporterer sektoren, at hele 96 procent af AI-implementeringerne har levet op til eller overgået deres forventninger. Det er den højeste tilfredshed end i nogen anden branche. Det vidner om, at virksomheder ikke nødvendigvis behøver at kaste hele budgettet efter store AI-projekter for at få succes, men at mindre, målrettede investeringer også kan give vellykkede resultater.
Skeler man til de danske tal igen, viser de samtidig, at danske virksomheder (44 procent) oftere end andre lande vælger at køre AI-workloads i public cloud, og at kvaliteten af data fremhæves som den næstvigtigste faktor for succesfuld AI-implementering. Det understøtter billedet af et marked, der er modent til at tage AI til næste niveau, når forretningsmål og teknologi går hånd i hånd.
“Når vi sammenligner brancherne, ser vi tydeligt, at der ikke findes én universel AI-strategi. Uanset om virksomheder vælger en gradvis eller mere offensiv tilgang, handler det om at tage udgangspunkt i egne forretningsmål og bygge en solid plan, der skaber målbar værdi – ikke bare eksperimenter,” siger Peter Juul Jørgensen, landechef for Lenovo Danmark.
Læs hele Lenovos CIO-Playbook her.
Lenovo CIO Playbook metode
IDC-rapporten er bestilt af Lenovo og bygger på svar fra 620 it- og forretningsbeslutningstagere på tværs af en lang række brancher i ni EMEA-markeder 50 danske svarrespondenter har medvirket. Respondenterne gav indsigt i aktuelle, udbredte holdninger og tilgange til AI-anvendelse, forretnings- og it-investeringsprioriteter, nøgleudfordringer og udgiftskrav i forhold til at accelerere den digitale forretningsdagsorden i 2025.
Om Lenovo
Den globale teknologivirksomhed Lenovo har en global omsætning på 69 milliard USD, der betjener millioner af kunder hver dag på 180 markeder. Virksomheden er rangeret som nummer 196 på Fortune Global 500-listen. Med en ambitiøs vision om at levere Smartere Teknologi til Alle bygger Lenovo videre på sin position som verdens største pc-virksomhed med en omfattende pocket-to cloud-portefølje af AI-aktiverede, AI-klare og AI-optimerede enheder (pc’er, arbejdsstationer, smartphones, tablets), infrastruktur, software, løsninger og tjenester. Lenovos fortsatte investering i verdensforandrende innovation er med til at opbygge en mere retfærdig, troværdig og smartere fremtid for alle, overalt. Lenovo er noteret på Hongkong-børsen under Lenovo Group Limited (HKSE: 992) (ADR: LNVGY). Læs mere på https://lenovo.com og StoryHub.