Dataforbruget har slået rekorder under coronakrisen, hvor vi har streamet og spillet onlinespil som aldrig før.
Og selv om børn og unges forbrug af digitale medier kan være en kilde til bekymring og konflikt i hjemmene, viser en ny undersøgelse, at forældre også ser en række positive effekter.
Efter mere end et år i coronaens tegn er verden så småt ved at åbne sig igen for de mange børn og unge, der længe har måttet klare både undervisning og underholdning hjemmefra. Den ekstra tid brugt i hjemmet kan tydeligt aflæses i netværkstallene hos teleselskabet 3, der det seneste år har set en stigning i dataforbruget, som især trækkes op af streaming og onlinespil.
Men de mange timer brugt foran skærmen er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af 3, der har taget temperaturen på forældrenes tanker og bekymringer ved børnenes gaming-forbrug.
Fællesskab og nye venskaber
Blandt de 1.001 forældre i undersøgelsen, der alle er forældre til børn i alderen 5-18 år, som gamer, svarer halvdelen, at de ser gaming som et sted, hvor deres børn kan mødes med andre og udvikle nye venskaber. Også muligheden for at finpudse engelskkundskaberne og træne evnen til at begå sig online trækker op – her svarer hhv. 70 og 73 %, at gaming bidrager positivt.
”Gaming er for mange børn og unge en social aktivitet, hvor man spiller sammen med vennerne. Derfor er det helt naturligt, at de har brugt mere tid i den verden under coronakrisen, mens de voksne har krævet afstand og isolation. Undersøgelsen peger på, at mange forældre forstår, at gaming har været livline for børnene og givet adgang til fællesskab i en svær tid, og nu bliver øvelsen at ramme en fornuftig balance, i takt med at vi igen kan være mere fysisk sammen,” siger Jesper Bennike, direktør for 3’s privatmarked.
Tre gode råd
Der er nemlig ingen tvivl om, at gaming stadig deler vandene. 48 % af forældrene i undersøgelsen synes, at deres barn bruger for meget tid på gaming, og hver fjerde forstår heller ikke, hvorfor barnet er så optaget af gaming. Derfor kommer 3 med tre gode råd til forældrene til at starte en konstruktiv samtale med deres børn om gaming:
1) Forstå universet og sproget
Det er vigtigt, at forældrene har en forståelse for den verden, barnet er i. Prøv derfor at se med over skulderen en dag og lad barnet forklare, hvad der foregår på skærmen. På den måde får I et fælles sprog og et fælles udgangspunkt at tale ud fra.
2) Spørg nysgerrigt
Hvis barnet skal fortælle om, hvad der sker bag skærmen, er det vigtigt, at forældrene anerkender timerne brugt foran skærmen som vigtige og spørger nysgerrigt ind, som man ville gøre efter en skoledag eller en legeaftale. Spørg fx ”Hvem spillede du med i dag?” eller ”Hvordan gik spillet?”
3) Husk at italesætte grænser
Selv om børnene er eksperter i spillet, er det stadig en del af forældrenes opgave at lære barnet om at sætte grænser, og hvordan man siger fra i det digitale univers. Snak om, hvad der er rigtigt og forkert – ligesom I snakker om grænser i andre sammenhænge.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov på vegne af teleselskabet 3 i februar 2021. Der er i alt gennemført 1001 interviews med forældre, som har børn i alderen 5-17 år, der gamer.
Resultater fra undersøgelsen
Hvor enig er du i følgende udsalg om dit barns forbrug af gaming/onlinespil?
Jeg synes, det er positivt, at han/hun bruger gaming som et sted at mødes med andre og udvikle nye/eksisterende venskaber.
- Helt uenig 4 %
- Delvist uenig 10 %
- Hverken enig eller uenig 32 %
- Delvist enig 35 %
- Helt enig 15 %
- Ved ikke 4 %
Jeg synes, det er positivt, at han/hun lærer at begå sig på digitale/online medier.
- Helt uenig 0 %
- Delvist uenig 3 %
- Hverken enig eller uenig 22 %
- Delvist enig 43 %
- Helt enig 30 %
- Ved ikke 2 %
Jeg synes, gaming udvikler hans/hendes faglige kompetencer, fx engelsk
- Helt uenig 3 %
- Delvist uenig 5 %
- Hverken enig eller uenig 19 %
- Delvist enig 39 %
- Helt enig 31 %
- Ved ikke 3 %
Jeg synes, at han/hun bruger for meget tid på gaming.
- Helt uenig 10 %
- Delvist uenig 13 %
- Hverken enig eller uenig 28 %
- Delvist enig 27 %
- Helt enig 21 %
- Ved ikke 1 %
Jeg forstår ikke, hvorfor han/hun er så optaget af gaming.
- Helt uenig 19 %
- Delvist uenig 27 %
- Hverken enig eller uenig 25 %
- Delvist enig 17 %
- Helt enig 9 %
- Ved ikke 7 %