Google-søgninger sender unge til ulovlige spiludbydere
Hjem NYHEDERGoogle-søgninger sender unge til ulovlige spiludbydere

Google-søgninger sender unge til ulovlige spiludbydere

Af Redaktionen

Der ses i øjeblikket en markant stigning i ulovlig markedsføring af ulovlige udenlandske spiludbydere via Google.

Ifølge en undersøgelse fra BetXpert rangerer flere affiliatesider højt på søgninger som “online casino” og “danske betting sider” – men sender danske spillere videre til udbydere ulovlige spiludbydere uden dansk licens.

Et hul i lovgivningen

Spilleloven kræver dansk licens for markedsføring, men Spillemyndigheden kan i dag kun blokere selve udbydernes sider – ikke affiliates, der formidler trafik til dem. Dermed står spillerne uden beskyttelse, adgang til ROFUS eller fair bonusvilkår, og staten mister afgiftsindtægter.

Vildledende markedsføring

Affiliatesiderne udnytter Googles algoritmer og bruger danske flag, slogans som “sikre danske casinoer” og “casino uden ROFUS” samt endda links til StopSpillet.dk for at skabe indtryk af lovlighed – men leder spillerne til ulicenserede udbydere.

Udbyderne rekrutterer aktivt

BetXpert dokumenterer, at spiludbydere uden licens målrettet rekrutterer danske affiliates – både gennem åbne affiliateprogrammer og direkte henvendelser, hvor Danmark beskrives som et fokusmarked.

Myndighedernes indsats er utilstrækkelig

Google-søgninger sender unge til ulovlige spiludbydereSpillemyndigheden kan i dag blokere de ulovlige spiludbyderes hjemmesider, men ikke de affiliatesider, der sender trafik videre til dem. I praksis betyder det, at mange spillere fortsat ledes til ulovlige sider uden for myndighedernes rækkevidde.

Samarbejdet med Google er et skridt i den rigtige retning, men det er reaktivt og når kun en brøkdel af problemet, fordi indholdet først fjernes, når det bliver anmeldt.

Andre lande som Holland og Norge har vist, at en mere konsekvent linje virker: her kan både affiliates sanktioneres direkte, og banker er forpligtet til at blokere betalinger til ulicenserede udbydere. Danmark risikerer at halte bagefter, hvis vi ikke får stærkere værktøjer til at dæmme op for udviklingen. 

Et voksende problem

Danmark har traditionelt haft en høj kanaliseringsgrad, hvor 9 ud af 10 spil foregår hos spiludbydere med dansk licens. Det har sikret et trygt og reguleret marked. Men nye undersøgelser viser, at ulovligt spil er i kraftig vækst – især blandt unge under 24 år.

Som branche ser vi alvorligt på, at udenlandske udbydere og deres affiliates målretter sig danske spillere i strid med lovgivningen. Vi bakker op om Spillemyndighedens samarbejde med Google og støtter forslag, der kan styrke indsatsen og fastholde et ansvarligt og sikkert spilmarked.

Når de politiske forhandlinger om spilloven genoptages, opfordrer vi til, at man ser på sanktioneringsmulighederne over for tredjeparter, der ulovligt promoverer ulovlige spiludbydere.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>