Lenovo Group Limited offentliggjorde i dag sine resultater for 4. kvartal og hele regnskabsåret 2024/25.
Koncernen rapporterer betydelige stigninger i både omsætning og overskud.
Den årlige omsætning steg med 21 % til 69,1 milliarder USD – den næsthøjeste i virksomhedens historie. Nettoresultatet steg med 36 % til 1,4 milliarder USD (ikke-HKFRS-basis). Væksten uden for PC-området udgjorde næsten fem procentpoint mere end året før og nåede 47 % af den samlede omsætning. Alle forretningsområder levede op til deres strategiske og økonomiske mål, og alle geografiske salgsenheder leverede tocifrede vækstrater – et klart bevis på koncernens stærke, globale tilstedeværelse.
“Dette har været et af vores bedste år til dato – selv i lyset af betydelig makroøkonomisk usikkerhed,” sagde Yanqing Yang, bestyrelsesformand og CEO for Lenovo. “Alle forretningsområder og salgsregioner opnåede tocifret vækst, og vores bundlinje voksede endnu hurtigere. Vores strategiske fokus på hybrid AI har skabt store fremskridt inden for både personlig og virksomheds-AI og lagt et solidt fundament for lederskab i AI-æraen. Med 20 års erfaring i at lede en global organisation og styre gennem udfordringer, er jeg overbevist om, at vores operationelle ekspertise og fortsatte investeringer i innovation vil fastholde og styrke vores konkurrenceevne.”
Peter Juul Jørgensen, landechef i Danmark, tilføjer:
”Det seneste år var godt år med vækst i Lenovo Danmark. Både indenfor PC-, datacenter- og mobilforretningsområderne har der været tilfredsstillende resultater. Specielt skal fremhæves, vi for første gang nogensinde brød 50 procents-grænsen for markedsandelen i det samlede danske PC-marked og 60 procents-grænsen i det professionelle marked.”
Lenovo fortsætter med at prioritere investeringer i innovation, hvor FoU-udgifterne steg med 13 % i forhold til året før og nåede 2,3 milliarder USD. Det seneste år bød på en række vigtige annonceringer, investeringer og milepæle som en del af koncernens hybrid AI-strategi. Disse omfatter lanceringen af AI-pc’er, hvor Lenovo nu indtager førstepladsen globalt i kategorien Windows AI PC; lanceringen af den første foldbare telefon med Moto AI; markant vækst i AI-serverforretningen; udviklingen af kerneløsninger og -tjenester med Lenovo Hybrid AI Advantage; og senest lanceringen af koncernens første personlige og virksomheds-AI-superagenter ved Tech World i Shanghai.
Lenovo gjorde fremskridt med sine miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forpligtelser i regnskabsåret 2024/25 og er godt på vej til at nå sine emissionsreduktionsmål for 2030, som er i overensstemmelse med Science Based Targets-initiativet. Lenovo er stolte af at have modtaget international anerkendelse det seneste år, herunder guldprisen i kategorien “Mest bæredygtige virksomheder/organisationer” ved Best Corporate Governance and ESG Awards, arrangeret af HKICPA, samt en platinmedalje fra EcoVadis, hvilket placerer Lenovo i top 1 % blandt alle virksomheder, der er blevet vurderet globalt. Derudover modtog virksomheden AAA-rating i MSCI’s ESG Assessment Ratings og A-liste-anerkendelser fra CDP for både klimaindsats (A) og vandforvaltning (A-).