Ny Cisco-undersøgelse: Stor sammenhæng mellem bevidsthed om privatlivets fred og tillid til AI
Hjem AI Ny Cisco-undersøgelse: Stor sammenhæng mellem bevidsthed om privatlivets fred og tillid til AI

Ny Cisco-undersøgelse: Stor sammenhæng mellem bevidsthed om privatlivets fred og tillid til AI

Af Redaktionen

Cybersikkerhedsfirmaet, Cisco, har netop udgivet deres 2024 Consumer Privacy Survey, som er en årlig gennemgang af forbrugernes opfattelse og adfærd med hensyn til databeskyttelse.

Undersøgelsen viser især en sammenhæng mellem bevidsthed om privatlivets fred og forbrugernes tillid til nye teknologier som kunstig intelligens.

 Forbrugernes data-bevidsthed er stigende. I Ciscos årlige Consumer Privacy Survey svarer 53 % af de adspurgte, at de er bevidste om national lovgivning om privatlivets fred, hvilket er en stigning på 17 procentpoint i forhold til 2019. Velinformerede forbrugere er også mere tilbøjelige til at føle, at deres data er beskyttet (81%) sammenlignet med dem, der ikke er klar over det (44%).

Ny Cisco-undersøgelse: Stor sammenhæng mellem bevidsthed om privatlivets fred og tillid til AI

Kenneth Schwartz, Cyber Security Lead, Cisco Danmark

Kenneth Schwartz, Cyber Security Lead Denmark, Cisco, kommenterer på rapporten, og siger:

“Årets undersøgelse viser, hvor vigtig forbrugernes bevidsthed om privatlivets fred er for deres tillid til nye teknologier som kunstig intelligens. Når forbrugerne er informeret om deres rettigheder og databeskyttelse, øges deres tryghed i, at deres data behandles ansvarligt. Det er en forudsætning for både personlig sikkerhed og den generelle tillid til teknologiske fremskridt.”

Muligheder og udfordringer ved generativ AI

Undersøgelsen viser, at 63% af de adspurgte mener, at AI kan være med til at forbedre deres liv. Brugen af generativ AI er næsten fordoblet, idet 23 % af de adspurgte bruger det regelmæssigt, hvilket er en stigning fra 12 % sidste år.

Dog kender 44% af de adspurgte stadig ikke til GenAI. Mens brugerne siger, at de får betydelig værdi ud af GenAI, der understøtter arbejdet med at udarbejde indhold, er de bekymrede over sikkerhed, potentielt misbrug og samfundsmæssige risici.

30 % af GenAI-brugerne siger, at de indtaster personlige eller fortrolige oplysninger, herunder økonomiske og sundhedsmæssige oplysninger i GenAI-værktøjer. Det er på trods af, at 84 % er bekymrede for, at disse data bliver offentliggjort.

Unge voksne gør mere for at beskytte deres privatliv end ældre

For at beskytte deres privatliv har 49 % af forbrugerne i alderen 25-34 år aktivt skiftet udbyder eller brug af en virksomhed på grund af deres datapolitik eller datadelingspraksis, sammenlignet med kun 18 % af dem på 75 år og derover.

Undersøgelsen viste desuden, at forbrugere i alderen 25-34 år også er mest bevidste om deres rettigheder til private informationer (64 % mod 33 % af dem i alderen 65+). Det er en betydelig stigning (36 % mod 28 % sidste år) i, hvor meget forbrugerne bruger deres ret til at få adgang til, rette, slette eller overføre deres persondata via anmodninger om adgang til registrerede (DSAR). Endnu en gang er det de yngre forbrugere, der fører an, idet 46 % af dem foretager disse handlinger sammenlignet med kun 16 % af dem over 65 år.

*Cisco 2024 Consumer Privacy Survey er en årlig global gennemgang af forbrugernes opfattelse af og adfærd i forhold til databeskyttelse. Den 6.. udgave af denne undersøgelse omfattede en anonym undersøgelse af 2600 forbrugere i Australien, Brasilien, Kina, Frankrig, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Mexico, Spanien, Storbritannien og USA.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>