Panasonic TOUGHBOOK har offentliggjort en ny undersøgelse, der fremhæver de udfordringer og bekymringer, som organisationer står over for, når Windows 10 nærmer sig slutningen af sin livscyklus, og migreringen til Windows 11 tager fart*.
Understøttelsen af Windows 10 slutter den 14. oktober 2025, og Panasonics undersøgelse viser, at mange organisationer, der endnu ikke har afsluttet deres overgang, er bekymrede over de sikkerhedsrisici, omkostninger og kompatibilitetsproblemer, der er forbundet med ikke-understøttet software.
Panasonics whitepaper, Navigating the Shift: The Business Case for Upgrading to Windows 11, undersøger også, i hvilket omfang hardware skal opgraderes for at understøtte Windows 11. Rapporten rejser desuden spørgsmål om konsekvenserne af nedetid i forbindelse med opgradering.
Stilstand medfører betydelige sikkerhedsrisici og omkostninger
En af de største udfordringer ifølge de adspurgte organisationer er de sikkerhedsrisici, der er forbundet med passivitet eller forsinkelse i overgangen til Windows 11. 98% af organisationerne siger, at de sandsynligvis vil investere i Microsofts Extended Security Update (ESU), hvis de ikke har gennemført overgangen til Windows 11 inden oktober.
Mere end halvdelen (58%) føler sig ikke trygge ved at håndtere enhedssikkerhed uden enten at gennemføre migrering eller investere i ESU, og de er bekymrede for, at manglende migrering eller ESU vil øge risikoen for ransomware- og malwareangreb (94%), databrud (93%), manglende opdateringer til nye sikkerhedstrusler (91%), compliance-risici (89%) og negativ indvirkning på virksomhedens omdømme (88%).
Omkostninger er en anden afgørende faktor for organisationer, der udskyder migrationen til Windows 11 efter oktober 2025. To tredjedele forudser, at de vil stå over for højere samlede omkostninger, og 55% forventer øgede udgifter til cybersikkerhed. Ifølge Microsoft kan en virksomhed med 1.000 enheder stå over for en ESU-regning på omkring 2,7 millioner kroner i løbet af de tre år, ESU er tilgængelig, hvilket gør omkostningerne ved at vente både håndgribelige og umiddelbare.
Derudover forventer 48% øgede supportomkostninger, mens 46% mener, at risici for forretningskontinuitet vil have en økonomisk indvirkning. Øgede vedligeholdelsesomkostninger (40 %) og hardwarerelaterede omkostninger (38 %) nævnes også som medvirkende faktorer.
Softwareopgraderinger betyder udskiftning af hardware og nedsat produktivitet
De adspurgte organisationer har i gennemsnit 4.000 enheder i drift og vurderer, at 62% af disse enten allerede er blevet udskiftet eller skal opgraderes for at være kompatible med Windows 11. I organisationer med mere end 5.000 ansatte stiger tallet til 76%.
Næsten halvdelen (45%) af de adspurgte ser udfordringer i forbindelse med produktivitetstab på grund af nedetid under opgraderinger. Derfor vælger 75% at introducere opgraderingen i etaper. En fjerdedel (25%) udskyder softwareopgraderinger, så de falder sammen med hardwareudskiftninger. Kompatibilitetsproblemer med applikationer og software nævnes som en yderligere udfordring af 47%.
Opgraderinger vil blive administreret gennem en kombination af fjernopgraderinger (46%) og opgraderinger på stedet (54%), og 64% forventer at være stærkt afhængige af hardwareproducentens support under processen.
Fordelene ved migrering opvejer risikoen for forsinkelser
De adspurgte organisationer, der allerede er i gang med at migrere til Windows 11, forventer vigtige fordele på områder som sikkerhed og beskyttelse (44%), ydeevne og processorkraft (36%) og et fremtidssikret enhedsøkosystem (36%). De ser også muligheder for at drage fordel af AI-funktioner som Microsoft Copilot eller Bing AI (34 %) samt at bruge Edge AI i marken (29%).
Chris Turner, Head of Go-to-Market hos Panasonic TOUGHBOOK Europe, siger: “Vinduet er ved at lukke for organisationer, der vil foretage en velplanlagt, afmålt og omkostningseffektiv overgang til Windows 11 og begynde at nyde godt af fordelene. Omkostnings-, sikkerheds- og præstationsrisikoen ved forsinkelser stiger støt, efterhånden som deadline nærmer sig, hvilket er særligt bekymrende i de kritiske sektorer, vi undersøgte, såsom beredskabstjenester, felttjenester og forsvarssektoren.
“Organisationer, der endnu ikke er begyndt at migrere til Windows 11, har brug for støtte til at sikre, at overgangen ikke bliver forhastet og risikabel. Panasonic TOUGHBOOK tilbyder kunderne fuld support under hele overgangen for at sikre en gnidningsløs migrationsproces, bevaret produktivitet og for at fjerne usikkerhed fra processen. Ved at handle nu kan virksomheder undgå både omkostninger og risici efter oktober 2025,” tilføjer Chris Turner.
Download Panasonics TOUGHBOOK whitepaper, Navigating the Shift: The Business Case for Upgrading to Windows 11, her: https://eu.connect.panasonic.com/gb/en/whitepapers/navigating-shift-business-case-upgrading-windows-11
Om undersøgelsen
Panasonic commissioned research from 200 decision makers from the UK and Germany (100 each) in March 2025. Respondents are involved with purchasing decisions and working for organisations with 1,000+ employees, in field services and utilities; defence; emergency services; automotive; supply chain and logistics; and manufacturing sectors.
About the Panasonic Group
Founded in 1918, and today a global leader in developing innovative technologies and solutions for wide-ranging applications in the consumer electronics, housing, devices, B2B solutions and energy sectors worldwide, the Panasonic Group switched to an operating company system on April 1, 2022, with Panasonic Holdings Corporation serving as a holding company. The Group reported consolidated net sales of Euro 51.6 billion (8,458.2 billion yen) for the year ended March 31, 2025. To learn more about the Panasonic Group, please visit: https://holdings.panasonic/global/
About Panasonic Connect Europe GmbH
Panasonic Connect Europe began operations on October 1st, 2021, creating a new Business-to-Business focused and agile organisation. With more than 400 employees and led by CEO Shusuke Aoki, the business aims to contribute to the success of its customers with innovative products and integrated systems and services – all designed to deliver its vision to Change Work, Advance Society and Connect to Tomorrow.
Panasonic Connect Europe is headquartered in Wiesbaden and consist of the following business units:
- The Mobile Solutions Business Divisionhelping mobile workers improve productivity with its range of Toughbook rugged notebooks, business tablets and handhelds.
- The Media Entertainment Business Divisionincorporating Visual System Solutions offering a range of high brightness and reliable projectors as well as high quality displays; and Broadcast & ProAV offering Smart Live Production solutions from an end-to-end portfolio consisting of PTZ and system cameras, camcorders, the Kairos IT/IP platform, switchers and robotic solutions that are widely used for live event capture, sports production, television, and xR studios.
- Business and Industry Solutionsdelivering tailored technology solutions focused on Retail, Logistics and Manufacturing. Designed to increase operational efficiency and enhance customer experience, helping businesses to perform at their best, every day.
- Panasonic Factory Solutions Europeselling a wide range of smart factory solutions including electronics manufacturing solutions, robot and welding systems and software solutions engineering.