Dell Technologies har netop offentliggjort sin Digital Transformation Index-undersøgelse for 2020, der viser, at 80 procent af virksomhederne har sat turbo på deres digitale transformation under covid-19 sundhedskrisen.
Undersøgelsen, der udkommer hvert andet år og er udarbejdet på baggrund af svar fra 4.300 topledere i mellemstore og store virksomheder fra 18 forskellige lande, viser også, at hele 79 procent af virksomhederne har genopfundet deres forretningsmodel på grund af sundhedskrisen.
“Denne undersøgelse er den første, der faktisk bekræfter den formodning, vi har haft, siden sundhedskrisen brød ud i foråret: Nemlig at langt størstedelen af virksomhederne har sat fart på deres digitale transformation for f.eks. at kunne imødekomme behovet for at have en mobil arbejdsstyrke eller være langt mere omstillingsparate i forhold til uventede udfordringer,” siger Marianne Lindhard Moe, der er adm. dir. hos Dell Technologies i Danmark.
Flere virksomheder er digitale frontløbere
Undersøgelsen opdeler virksomhederne i fem kategorier: Digitale efternølere, digitale efterfølgere, digitale evaluatorer, digitale adaptere og digitale frontløbere. Siden det første Digital Transformation Index udkom i 2016, er antallet af digitale frontløbere, der er de mest digitaliserede virksomheder, steget fra fem til seks procent. I løbet af de seneste to år er gruppen af de næstmest digitaliserede virksomheder, også kendt som digitale efterfølgere, steget fra 23 procent til hele 39 procent. Desuden er andelen af digitale evaluatorer, der er virksomheder, som allerede har startet deres digitale rejse og planlægger yderligere investeringer, steget til 39 procent fra 33 procent i 2018.
Et overraskende resultat fra undersøgelsen er, at kun tre procent af virksomhederne nu anses som de mindst digitale, hvor tallet i 2016 og 2018 var hhv. 15 og ni procent. Ydermere er gruppen af de næstmindst digitale virksomheder, de digitale efterfølgere, faldet fra 30 procent til 13 procent.
Forhindringer før en succesfuld transformation
Dell Technologies’ Digital Transformation Index afdækker også, hvilke udfordringer og muligheder virksomhederne oplever i forbindelse med deres digitale transformation. Her svarer virksomhedslederne, at de største udfordringer er bekymringer om cybersikkerhed og databeskyttelse (31 procent), manglende budget og ressourcer (30 procent) og begrænsede muligheder for at få værdifulde indsigter fra virksomhedens data (29 procent).
“At virksomhedslederne ser netop disse tre forhindringer for en succesfuld digital transformation, er desværre ingen overraskelse. I vores daglige dialog med danske kunder oplever vi ofte, at virksomhederne har lysten og viljen til den digitale transformation, men at forhindringer som disse først skal af vejen, før de når i mål,” pointerer Marianne Lindhard Moe.
Samtidig vil virksomhedslederne dog investere i it-løsninger, der skal hjælpe dem med deres digitale transformation. Således svarer respondenterne, at de over de næste tre år vil investere i cybersikkerhed (43 procent), datahåndteringsværktøjer (39 procent), 5G-infrastuktur (37 procent), databeskyttelsessoftware (35 procent) og multicloud-miljøer (35 procent).
Desuden svarer hele 89 procent af virksomhedslederne, at de på grund af sundhedskrisen har behov for en mere skalerbar it-infrastruktur, der skal sikre virksomhedens fortsatte drift.
“Det er fantastisk at konstatere, at langt de fleste virksomheder planlægger at investere i løsninger, der skal gøre dem mere digitale, selvom de oplever udfordringer med deres digitale transformation. For der er et stort behov for, at danske virksomheder bliver digitale frontløbere, hvis de skal være konkurrencedygtige i en globaliseret verden,” afslutter Marianne Lindhard Moe.