5G udgør den perfekte storm sammen med AI og IoT

Den fælles faktor for 5G, AI og IoT er data.

5G udgør den perfekte storm sammen med AI og IoTMasser af data. Derfor benyttede SAS Institute lejligheden til at arrangere en paneldebat om emnet på sin nordiske onlinekonference. Deltagere fra Ericsson og Telenor forklarede, hvordan alt er forbundet.

En af paneldebatterne på SAS Forum Nordics handler om, hvordan 5G, AI og IoT ændrer forretningen for mange virksomheder. Panedeltager Annelene Naess, der er leder af kundeoplevelser og produkter hos Telenor, beskrev det hele som følger:

– IoT sammen med big data og 5G skaber det, vi kalder en perfekt storm. Vi udvider vores 5G-netværk og arbejder tæt sammen med kunder, der ønsker at modernisere, forklarer Annelene Naess.

Kort sagt, der sker store ændringer nu. Hun fortæller om en interessant norsk kundesag. Det handler om fiskeopdræt, såkaldt havbrug, som er stort i Norge. Sådanne virksomheder bruger allerede sensorer og video for at holde styr på fiskene. Personalet sidder i kontrolcentret og holder øje fiskenes tilstand og helbred, blandt andet ved at forebygge sygdomme. På nuværende tidspunkt bruges 4G mest til forbindelser, men med 5G- og AI-applikationer er endnu mere avancerede løsninger mulige.

– Vent ikke på ny teknologi til at skabe nye løsninger, men sørg for at få processerne i orden, er derfor rådet fra Annelene Naess.

Liia Sarjakoski, chef for IoT Ecosystem hos Ericsson og baseret i Silicon Valley, supplerer det råd og siger, at Europa allerede er i spidsen for udviklingen, hvor mere end 100 5G-kunder i dag er fordelt med 24 i Europa og 11 i Nordamerika

Leva Martinkenaite, chef for dataanalyse og AI hos Telenor Research, ser udviklingen fra to forskellige perspektiver.

– Telekomoperatører, som os, bruger data og AI til at forbedre deres egne operationer, for eksempel til at planlægge, hvor basestationer skal placeres. Samtidig har mange kunder høje ambitioner med 5G, om at bygge store IoT-installationer. Derefter kommer AI og machine learning til at løse problemer. Kunder gennemgår en transformation, og vi arbejder tæt med dem og er en del af rejsen, beretter Leva Martinkenaite.

Mari Nilsson Björkman, der er global industry lead inden for teleløsninger ved SAS Institute, og ordstyrer ved paneldebatten, opsummerer de forskellige aspekter af, der inkluderer 5G, AI og IoT:

– Det handler både om digitalisering af gamle løsninger og om at skabe helt nye tjenester, siger Mari Nilsson Björkman. Men det kan samlet set siges, at effektiv og innovativ dataanalyse er en nøgleaktivitet i alle de ændringer, der finder sted lige nu.