9. klasser får det dårligste læseresultat i ti år: "Læsevejledere mangler ressourcer, ikke kolleger"
Hjem UDDANNELSE 9. klasser får det dårligste læseresultat i ti år: “Læsevejledere mangler ressourcer, ikke kolleger”

9. klasser får det dårligste læseresultat i ti år: “Læsevejledere mangler ressourcer, ikke kolleger”

Af Redaktionen

Nye læseresultater for 9. klasseselever er de dårlige i ti år, men regeringens forslag om at ansætte flere læsevejledere løser ikke problemet.

Fokus bør være på at styrke de nuværende vejlederes tid og ressourcer, mener formanden for Landsforeningen af Læsepædagoger.

Danmark står over for alvorlige udfordringer med læsefærdighederne hos skoleelever. Med et karaktergennemsnit på 5,5 i læseprøven ramte afgangseleverne i 2024 det laveste resultat i mere end ti år, viser Børne- og Undervisningsministeriets statistikbank. Læsevejlederne har en central rolle i at højne elevernes læseniveau, men regeringens forslag om at uddanne flere læsevejledere i landets mest udfordrede kommuner vil ikke i sig selv løse udfordringerne. Det påpeger Thomas Als Christensen, formand for Landsforeningen af Læsepædagoger.

9. klasser får det dårligste læseresultat i ti år: "Læsevejledere mangler ressourcer, ikke kolleger"– De nuværende læsevejledere mangler ikke nye brugere – de mangler tid og ressourcer til at udføre deres arbejde ordentligt. På nogle skoler afsættes der kun til tre timer om ugen til læsevejlederens opgaver, svarende til mellem 80 og 120 timer om året. Det er langt fra tilstrækkeligt til at give elever og lærere den nødvendige støtte i læseundervisningen , siger Thomas Als Christensen.

Det bakkes op af Mathilde Mikkelsen, der som læringsansvarlig for læsetræningsplatformen FrontRead er i dialog med mere end 100 læsevejledere landet over.

– Ressourcemanglen skaber mærkbar frustration blandt læsevejlederne. Ud over at de savner mere tid til opgaverne, oplever vi også, at mængden af tid, der afsættes til læsevejledningsopgaver, forskellige markant fra skole til skole – selv inden for samme kommune , siger Mathilde Mikkelsen og tilføjer:

– Variationen er ikke blot en naturlig afspejling af skolernes individuelle behov, men afspejler en grundlæggende mangel på klare standarder for, hvad der kræves for at udføre opgaven som læsevejleder godt. Uden faste retningslinjer bliver kvaliteten af indsatsen afhængig af skolens prioriteringer og ressourcer.

Tydelige rammer og flere timer til læsevejlederne

De læsevejledere er kvalificerede og engagerede, men de har brug for mere tid og flere ressourcer for at sikre en ensartet og effektiv indsats på tværs af landet, understreger Thomas Als Christensen.

– For at tackle skoleelevernes læseudfordringer bør regeringens fokus derfor være på at forbedre arbejdsbetingelserne for de nuværende læsevejledere med en klar prioritering af kvalitet frem for kvantitet , siger Thomas Als Christensen og uddyber:

– Selvom behovene kan variere fra skole til skole, bør der som minimum afsættes en tredjedel af læsevejledernes arbejdstid til kerneopgaver. På den måde vil vejlederne bedre kunne planlægge målrettede læseindsatser, samarbejde med lærere og yde den nødvendige støtte til elever med læseudfordringer.

 

FrontRead har i mere end 25 år hjulpet elever til at læse hurtigere samt øge forståelsen af det læste. Mere end 2.000 skoler og uddannelsesinstitutioner har anvendt FrontRead til at styrke elevernes læsefærdigheder. Læs mere på www.frontread.dk

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>