Kenneth Borup, CEO i Lomax, har altid arbejdet meget, og selv kalder han sit arbejde for sin hobby.
I denne måned markerer han en bemærkelsesværdig milepæl: 25 år hos Lomax, Danmarks førende totalleverandør af alt til arbejdspladsen.
Fra hans start som produktchef i 1999 til hans nuværende position som CEO, har Kenneth været en af drivkræfterne bag Lomax’ imponerende transformation og vækst.
Man kan på mange måder sige, at Kenneths rejse hos Lomax afspejler Lomax’ rejse gennem årene: fra en beskeden spiller i kontorforsyningsbranchen til en digital gigant, der for nyligt blev kåret som Danmarks bedste B2B-webshop. I løbet af et kvart århundrede har Kenneth været med til at udvikle Lomax fra en postordrevirksomhed til en innovativ e-handelsplatform, der sætter standarden i branchen.
Den analoge begyndelse
Da Kenneth startede i 1999, var Lomax noget helt andet, end det er i dag. Med en omsætning på 70 millioner kroner, cirka 50 medarbejdere og et sortiment på omkring 10.000 varer, var Lomax en solid, men beskeden aktør i markedet for kontorartikler og kontormøbler.
Kernen i forretningen var det omfattende produktkatalog, som kunderne bladrede igennem, før de ringede eller faxede deres ordrer ind. “Jeg kan huske, at det nogle gange var et problem at tyde faxordrerne, så der skete mange fejl, som aldrig ville ske i dag, hvor kunderne selv lægger deres ordrer online,” erindrer Kenneth.
Som nyudnævnt produktchef kastede Kenneth sig ud i arbejdet med at optimere og udvide Lomax’ sortiment, og hans rolle voksede hurtigt til også at omfatte kontormøbler og teknologiprodukter. Siden blev han marketingdirektør med ansvar for e-handel, marketing og produkter, inden han for syv år siden indtog rollen som CEO.
Digital transformation og vækst
Kenneths 25 år hos Lomax har været præget af en bemærkelsesværdig digital transformation og en omsætning, der er steget fra 70 mio. kr. i 1999 til næsten 1 milliard i dag. Ligeledes er produktsortimentet vokset til knap 40.000 produkter og medarbejderstaben til +200 ansatte på de 25 år.
Kenneth har dog været omhyggelig med at sikre, at væksten ikke er sket på bekostning af virksomhedens kerneværdier og kultur og forklarer, at en vis risikovillighed er en grundsten i Lomax.
“For mig hænger fejl sammen med det at arbejde. Jeg er villig til at tage chancer, og så kan vi korrigere næste gang,” forklarer han.
Anerkendt i branchen
Under Kenneth Borups ledelse har Lomax ikke blot opnået imponerende vækst, men også høstet betydelig anerkendelse i branchen.
En af de mest bemærkelsesværdige anerkendelser kom i 2020, da Lomax blev kåret som “Best Office Dealer” af EOPA (European Office Products Awards). En imponerende bedrift med tanke på at Danmark i europæisk sammenhæng er et lille marked, hvilket kun gør det så meget desto mere imponerende med europæisk anerkendelse.
Endnu mere sigende for virksomhedens digitale transformation var den seneste kåring i 2024 som “Danmarks Bedste B2B-webshop”. Denne pris er et direkte resultat af års dedikeret arbejde med at forfine og optimere den digitale kundeoplevelse.
Der står faktisk endnu en statuette på Kenneths kontor. En fra 2023 som hylder og anerkender hans lederskab. Men den vil han helst ikke tale om, for med hans egne ord er det ikke ham, der fortjener den, men alle medarbejderne i Lomax, som har været med til at skabe resultaterne. Det er alt sammen meget sigende for hans ydmyge lederstil. Det handler ikke om Kenneth, det handler alt sammen om kunderne og medarbejderne.
Fremtidsperspektiver
Mens Kenneth ser tilbage på 25 år fyldt med udfordringer, læring og triumfer, kigger han også fremad med entusiasme. Hans vision for Lomax er klar: fortsætte den digitale evolution samtidig med at virksomheden fastholder sin position som førende totalleverandør til arbejdspladser.
“Fremtiden for Lomax handler om at passe på det, vi gør godt, og blive endnu bedre til det. Vi skal holde fast i vores kerneforretning og fortsætte med at gøre det så nemt som muligt for vores primære kundegruppe, som er virksomheder,” forklarer Kenneth.
Kenneths rejse fra produktchef til CEO er ikke bare en personlig historie, men også et vidnesbyrd om Lomax’ evne til at udvikle og fastholde talent. Og efter 25 år står Lomax stærkere end nogensinde. Klar til at møde fremtidens udfordringer og muligheder med den samme pionerånd og dedikation, som har kendetegnet rejsen hidtil.
Og hvordan fejrer man så sådan en stor rund dag, når ens primære fokus er på forretningen og medarbejderne? Med is til alle ansatte, selvfølgelig!
Lomax‘ historie daterer sig helt tilbage til 1962. Dengang producerede vi udelukkende højtrykssvejsede produkter, som f.eks. ringbind og plastlommer, men siden er der kommet tusindvis af nye produkter til. Faktisk så mange at vi i dag leverer alt fra kontorartikler, lagerudstyr, elektronik og kontormøbler til danske virksomheder.