Kina skaber helt nye handelsmønstre: En udfordring for danske virksomheder
Hjem NYHEDER Kina skaber helt nye handelsmønstre: En udfordring for danske virksomheder

Kina skaber helt nye handelsmønstre: En udfordring for danske virksomheder

Af Redaktionen

Ifølge en nylig rapport fra Salesforce, baseret på salgsdata fra 1,5 milliarder forbrugere, forventes kinesiske e-handelsplatforme at stå for 160 milliarder dollars i global markedsandel uden for Kina under Black Week og den kommende julehandel.

I en storm af inflation, økonomisk usikkerhed og et øget fokus på opsparing, vender stadig flere prisfølsomme forbrugere sig til kinesiske shoppingapps.

“Aktører som Shein og Temu kan tage så meget som 21 procent af den globale handel i denne periode,” siger Adam Tekaia, VP Sales Commerce Cloud & Revenue Cloud hos Salesforce Danmark.

Temu er hurtigt blevet en favorit blandt danske forbrugere. Helt nye tal fra Dansk Industri viser, at den kinesiske webshop nu har indtaget placeringen som nummer to på top 10-listen. Og Schein ligger nummer seks.

En global trend

Tendensen er også tydelig på globalt plan, hvor kinesiske e-handelsplatforme vinder frem i Europa og USA. Ifølge Salesforces Holiday Prediction-rapport har to tredjedele af de vestlige forbrugere foretaget mindst ét køb på Aliexpress, Shein, Temu eller via TikTok inden for de seneste seks måneder.

Kina skaber helt nye handelsmønstre: En udfordring for danske virksomhederI undersøgelsen angiver to ud af tre adspurgte, at prisen afgør, hvor de handler, mens en tredjedel prioriterer kvalitet.

Adam Tekaia møder mange danske virksomheder og mener, at ændringen i forbrugeradfærden gavner de kinesiske aktører.

“Vi ser et tydeligt skift, hvor forbrugerne i stigende grad fravælger kvalitet til fordel for lavere priser. Dette skift giver kinesiske e-handelsplatforme mulighed for at tage en stigende markedsandel,” siger han.

Meget står på spil for dansk handel, når Black Week og julehandlen går i gang til efteråret. Ifølge undersøgelsen fra Salesforce planlægger 63 procent af forbrugerne globalt at handle fra kinesiske platforme i denne handelsperiode.

“Vi anslår, at aktører som Shein og Temu kan tage så meget som 21 procent af den globale handel. Det faktum, at Amazon for nylig lancerede en ny lavprisstrategi, viser, at Temu og Shein hurtigt æder sig ind på deres markedsandele,” siger Tekaia.

Millennials er særligt aktive på platforme som Shein og Temu. To ud af tre planlægger at købe julegaver via kinesiske shoppingapps i år. Andelen er endnu højere blandt børnefamilier, viser statistik fra Salesforces Holiday Predictions.

Tiltag mod kinesiske platforme

I takt med at de kinesiske platforme vokser, er lande over hele verden begyndt at tage affære. I et forsøg på at bremse tilstrømningen af billige produkter fra kinesiske e-handelsplatforme, planlægger EU at indføre told på billige varer, der importeres fra lande uden for EU.

Og i Danmark har Forbrugerrådet Tænk bl.a. advaret mod bestemte produkter fra Temu, mens Miljøminister Magnus Heunicke (S) tidligere på året opfordrede danskerne til ikke at handle på platformen.

 

 

 

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>