Massimo Frascella er ny chef for Audi Design. Den 1. juni overtager han efter Marc Lichte, som fortsætter i en ny rolle i gruppen.
Frascella er uddannet fra Istituto d’Arte Applicata & Design i Torino og begyndte sin karriere hos Stile Bertone.
Efterfølgende har han arbejdet hos Ford Motor Company og Kia, og siden 2011 har Frascella (52) haft ledende roller hos Jaguar Land Rover, senest som designchef for begge mærker.
Massimo Frascella: “At blive en del af Audi er et meget specielt øjeblik for mig. Jeg er dybt beæret over at påtage mig rollen som Chief Creative Officer og lede et så talentfuldt team i at forme brandets fremtid til nye højder af innovation og udmærkelse. Jeg tror på designs følelsesmæssige kraft til at inspirere, forbinde og drive forandring, og jeg er her for at pleje og fremme kreativitet som det bankende hjerte for vores brand.”
Frascellas filosofi: “Enkelhed er essensen af min tilgang til design. Jeg brænder for at skabe designs, der er fri for overflødige ornamenter og ikke blot følger trends. I stedet vil vi satse på et tidløst og sofistikeret designsprog.”
Sammen med Massimo Frascella sætter virksomheden nu kursen for de kommende generationer af Audi-modeller. I løbet af de kommende år vil flere bølger i teknologisk innovation afgørende ændre former og funktioner på tværs af alle køretøjssegmenter. Derfor har Audi for nylig omstruktureret sin designafdeling, så den rapporterer direkte til CEO’en.
Gernot Döllner skitserer sit mål: “Design har altid været en del af mærkets kerne, af Audi-mærkets DNA. Derfor skal ‘Vorsprung durch Technik’, især i denne fase af teknologisk transformation, være synlig og håndgribelig i interiøret og eksteriøret på alle kommende seriemodeller. Massimo Frascella vil sikre, at Audi biler kommer til at legemliggøre mærkets identitet gennem et umiskendeligt og følelsesladet designsprog. Klarhed, præcision og perfekte proportioner er kernen i hans designfilosofi – kvaliteter, der passer perfekt ind i Audi-mærkets image.”
Forgængeren Marc Lichte har stået i spidsen for Audi Design siden 2014. Han er født i 1969 i Arnsberg/Sauerland, Tyskland, og kom til Audi fra Volkswagen AG, hvor han ledede Exterior Design Studio. Lichtes tid hos Audi så nye generationer af bestsellere introduceret såvel som mærkets første selvstændige elektriske modelserier – Audi e-tron, e-tron GT og Q4-modelfamilien.
Audi CEO Gernot Döllner understreger: “Sammen med sit team formede Marc Lichte udviklingen af mærkets design ind i en alder af elektrisk mobilitet. Vi takker Marc for at have været et kreativt sind og visionær for brandets ansigt i et årti.”