Tata Consultancy Services (TCS) har indgået et samarbejde med Munchmuseet (MUNCH) i Oslo, Norge, for at skabe engagerende og interaktive kunstoplevelser for museumsgæsterne.
Forskere fra TCS Research trækker på deres erfaring med kunstig intelligens (AI) og maskinlæring (ML) for at bringe Edvard Munchs kunstværker og kreative processer til live gennem digital innovation.
MUNCH rummer verdens mest omfattende samling af kunst dedikeret til den anerkendte norske kunster, Edvard Munch, med 26.724 kunstværker, andre objekter og tekster, fordelt på 11 udstillingssale på 13 etager.
Museet henvendte sig til TCS for at samarbejde om at skabe en samtidsoplevelse baseret på Munchs omfattende samling. Med dette skal de hylde Munchs opfindsomhed og inkluderende ånd samt engagere nye publikummer med Munchs kunstnerskab.
TCS og MUNCH skal samarbejde om at designe, udvikle og teste banebrydende AI- og ML-løsninger knyttet til museets database med omkring 7.000 originaltegninger. I tillæg tilbyder TCS IT-rådgivning, fælles workshops, og talentudveksling for at bidrage til at skabe unikke museumsoplevelser med fremtidens kunst i fokus. Som en del af disse oplevelser får museumsbesøgene et indblik i Munchs unikke syn på verden gennem et nedslag i den æstetiske kvalitet i hans malerier og tegninger.
MUNCH får adgang til TCS’ forskerteam og partnere fra deres Co-Innovation Network (COIN™) samt diverse værktøjer og metoder. Gennem samarbejdet får museet også mulighed for at arbejde med TCS’ Pace Ports™, der er et globalt netværk, som tilrettelægger og muliggør fælles innovation og forskning, med det mål at skubbe nye designs og prototyper for digitale løsninger hurtigere ud på markedet.
Via samarbejdet vil MUNCH og TCS også kunne vurdere fælles forretningsmuligheder for partnere og kunder ved at udforske strategiske prioriteringer og brugsområder for kunstteknologi.
«Edvard Munch var en rastløs innovatør som udforskede den menneskelige tilstand gennem sin eksperimentelle kunst, og vi ønsker at hylde hans drøm om at dele kunsten med alle. TCS har et ry for digital innovation, og det har været utroligt at se, hvordan kunstig intelligens og maskinlæring kan bruges til at bringe en kunstners værker til live på måder som aldrig før. Vi tror, at dette samarbejde vil hjælpe os med at nå bredere ud til et globalt publikum som er interesseret i at lære mere om vores museum, og det fascinerende liv, der var Edvard Munchs», siger Tone Hansen, direktør ved MUNCH.
«Vi er glade for at være en del af MUNCHs futuristiske vision, og at få muligheden for at anvende generativ AI i et så personligt og intimt felt som kunstoplevelser. At tage det i brug på denne måde giver virkelig liv til scenarierne, som den nuværende generation af AI-systemer har muliggjort. Vi er glade for at samarbejde med museet, da det giver et intimt indblik i Munchs syn på verden, og ved at bruge AI gør vi læring om kunst til en mere inkluderende og interessant oplevelse for alle», siger Dr. Harrick Vin, Chief Technology Officer, TCS.