Nordens største forsikringsselskab lancerer ny AI-løsning til danske privatkunder
Hjem AINordens største forsikringsselskab lancerer ny AI-løsning til danske privatkunder

Nordens største forsikringsselskab lancerer ny AI-løsning til danske privatkunder

Af Redaktionen

Digitalisering er en afgørende prioritet for forsikringsselskabet If, der nu giver danske privatkunder adgang til en generativ AI-chatbot.

If, Nordens største forsikringsselskab, tager nu et vigtigt skridt inden for arbejdet med digitalisering og kunstig intelligens.

Forsikringsselskabet giver mere end 200.000 danske privatkunder adgang til en generativ AI-chatbot kaldet IfGPT, der kan svare på spørgsmål om Ifs privatforsikringer.

500.000 privatkunder i If-familien har allerede adgang til en generativ AI-chatbot kaldet TopGPT. Det var den første kundevendte generative AI-chatbot i den danske finanssektor. Med IfGPT og TopGPT har samtlige danske privatkunder i If-familien nu adgang til at bruge generativ AI, når de har spørgsmål til privatforsikringer.

Nordens største forsikringsselskab lancerer ny AI-løsning til danske privatkunder

Ingrid Janbu Holthe, privatchef i If, fortæller, at If oplever en stor efterspørgsel på digitale services.

”I If vil vi være det førende digitale forsikringsselskab i Danmark og i resten af Norden og tilbyde den bedste digitale service til vores kunder. Derfor er jeg rigtig glad for, at alle vores danske privatkunder nu kan gøre brug af generativ AI, når de har spørgsmål til privatforsikringer, samtidig at med det naturligvis stadig er muligt at få den samme gode service af vores medarbejdere,” siger Ingrid Janbu Holthe, privatchef i If.

IfGPT kan svare på kundens spørgsmål om privatforsikringer, fx bil- eller rejseforsikring, med udgangspunkt i indhold fra if.dk/privat, og den kan også give skræddersyede svar på spørgsmål om den enkelte kundes forsikringsforhold, hvis kunden er logget ind på Ifs ’Mine sider’.

”Vi oplever en stor efterspørgsel på digitale services og en mere komplet digital rejse, og med IfGPT kan vi i højere grad imødekomme efterspørgslen og gøre vores service lettere,” siger Ingrid Janbu Holthe:

“Man kan dog ikke købe en forsikring via IfGPT, og man skal ringe til kundeservice, hvis man skal have afdækket sine forsikringsbehov.”

Effekt af integration

Inspirationen og fundamentet til IfGPT kommer fra Topdanmark, som lancerede den generative AI-chatbot TopGPT til privatkunder i 2024. I forbindelse med at Topdanmark blev integreret i If 1. juli 2025, har If arbejdet på at udnytte erfaringer fra begge selskaber, og et af resultaterne af dette arbejde er IfGPT.

If forventer, at de to chatbots tilsammen kommer til at besvare mere end 200.000 spørgsmål fra kunder årligt.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>