CRM og IT-giganten Salesforce har netop udsendt deres årlige All Wrapped Up Shopping Report, der sammenfatter online shoppingtendenserne i slutningen af 2018.
Rapporten viser, at online julehandlen, og særligt julehandel via mobil, var en stor succes, men også at julehandlen faktisk er afsluttet relativt tidligt. Halvdelen af alle indkøb var gennemført den 3. december og allerede den 15. december var 80 procent af julehandelen afsluttet.
Cyber Week – der strækker sig fra 20. – 26. november – er måske stadigt mest kendt i USA og Nordamerika, men er også begyndt at påvirke de nordiske kundetendenser. Globalt tegnede salget i Cyber Week sig for 37 procent af julehandlen, en stigning på 4 procent fra 2017. Her oplevede de nordiske e-handlere en voldsom stigning på hele 33 procent i forhold til året før. Ganske godt, når det globale vækstgennemsnit var 12 procent.
“Det fortsatte skift til mobileenheder, effektiv brug af sociale medier og anvendelsen af kunstig intelligens resulterede ikke blot i en simpel og problemfri måde at købe produkter og tjenester på, men har også påvirket væksten. At salget i Cyber Week steg mest for vores nordiske e-detailhandlere, sammenlignet med andre lande viser, at vi er kommet meget langt på kort tid,” siger Lars Grønkjær, Regional Vice President Commerce Cloud North (Nordics + Benelux) hos Salesforce
Salesforce har i forhold til rapporten analyseret millioner af forbrugere i over 30 lande, der købte varer fra platforme der benytter Commerce Cloud, flere milliarder forbrugerinteraktioner gennem Marketing Cloud og millioner af sager behandlet af Service Cloud-tjenesten.