Vi er som forbrugere ikke i tvivl om, at it-sikkerhed er yderst vigtigt, og særligt når det kommer til persondatabeskyttelse, ønsker vi, at sikkerhed har topprioritet.
Alligevel er der noget, der tyder på, at vi ikke så handlekraftige, som vi går og tror. Det viser en ny it-sikkerhedsforbrugeradfærdsundersøgelse.
En ny undersøgelse Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection fra it-sikkerhedsvirksomheden Acronis viser, at forbrugernes it-sikkerhedsforanstaltninger har mange huller og det til trods for, at hele 64 procent er bekymrede for deres egen databeskyttelse. Undersøgelsen dykker ned i forbrugernes holdninger og tegner et billede af, hvordan vi som individer forholder os til it-sikkerhed.
”Hos Acronis ved vi, at virksomhedspraksis går hånd-i-hånd med individuelle adfærdsmønstre og deres betydning for persondata og it-sikkerhed. For bedre at forstå adfærd og tankemønstre har vi lavet denne undersøgelse, for mens mange går op i, hvordan virksomheder håndterer vores data, så kigger vi på, at vi som individer også bærer et stort ansvar,” siger Gaidar Magdanurov, CEO, Acronis.
Undersøgelsen om forbrugernes adfærd og holdninger til it-sikkerhed viser følgende hovedresultater:
Databrud er den største bekymring: På trods af øget fokus på it-sikkerhed har 25 procent oplevet databrud eller data-tyveri, mens 12 procent er usikre på, om de har været ramt.
- Backup-praksis varierer: 66 procent laver løbende backup, mens 9 procent aldrig gør det. Derudover angiver 4 procent, at de ikke ved, hvad backup er.
- Stærke passwords ikke kan stå alene: Selvom 68 procent bruger stærke, unikke passwords, anvender kun 46 procent to-faktoridentifikation (2FA), hvilken kan svække deres sikkerhed.
- Mange er uvidende om sikkerhedsapps: 43 procent bruger mobilsikkerhedsapps, men 35 procent er ikke engang bekendt med, at sådanne apps findes.
- Der er uoverensstemmelse mellem opfattelse og adfærd: Selvom 60 procent anser databeskyttelse som vigtigt, opdaterer kun 40 procent deres adgangskoder regelmæssigt, og 70 procent bruger stadig offentlige WiFi-netværk uden bekymring.
- It-sikkerhedsløsninger frustrerer forbrugerne: It-sikkerhedsløsninger opfattes som udfordrende af mange; 30 procent finder dem besværlige at bruge, og 25 procent mener, de er for dyre.
- Generationskløften muligvis påvirker risikoen for databrud: Forbrugere under 35 år rapporterer flere databrud end ældre (55-64 år). Det kan skyldes en mere risikofyldt digitale adfærd.
- Video-baseret læring foretrækkes: Online videoer er den foretrukne metode til at lære om it-sikkerhed for 44 procent af de adspurgte.
Undersøgelsen er baseret på svar fra 2.480 forbrugere i alderen 18-64 fra USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, Japan og Brasilien.
Hent hele rapporten her: https://www.acronis.com/en-us/resource-center/resource/data-privacy-in-2025-survey/.
Om Acronis:
Acronis er en global it-sikkerhedsvirksomhed, der leverer indbygget integreret it-sikkerhed, databeskyttelse og slutpunktsstyring til administrerede it-driftsleverandører (MSP’er), små og mellemstore virksomheder (SMB’er) og virksomheders it-afdelinger. Acronis-løsninger er yderst effektive og designet til at identificere, forebygge, registrere, reagere, afhjælpe og genoprette efter moderne cybertrusler med minimal nedetid, hvilket sikrer dataintegritet og forretningskontinuitet. Acronis tilbyder den mest omfattende sikkerhedsløsning på markedet til MSP’er med sin unikke evne til at imødekomme behovene i forskellige og distribuerede it-miljøer.
Acronis er en schweizisk virksomhed, der blev grundlagt i Singapore i 2003, og har 15 kontorer over hele verden og medarbejdere i 50+ lande. Acronis Cyber Protect er tilgængelig på 26 sprog i 150 lande og bruges af over 20.000 tjenesteudbydere til at beskytte over 750.000 virksomheder. Få mere at vide på www.acronis.com.