Den 5. maj åbner den svenske tech- og logistikvirksomhed, Instabox, i Danmark.
Tjenesten begynder i København og vil over de næste par år opbygge et netværk med egne pakkebokse i hele landet. Med hurtig levering syv dage om ugen. Instabox har netop gennemført en ny finansieringsrunde på i alt 270 mio. kroner.
E-handelen blomstrer i Danmark. I 2019 købte danskerne varer for 146 mia. kroner på nettet – en omsætningsstigning på 13 % fra 2018. Det viser tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). Nu får danske forbrugere og webshops en ny mulighed, når pakkerne skal bringes ud. I dag åbner tech- og logistikvirksomheden Instabox nemlig i Danmark.
”Vi har et godt samarbejde med Instabox i Sverige, hvor vi kender dem for hurtig levering og god kundeservice. Derfor glæder vi os også over, at de nu åbner i Danmark og ser frem til at fortsætte samarbejdet med dem her,” siger David Lidén, der er Head of Agile Processes & Development hos Junkyard, som er Skandinaviens største netbutik for street fashion.
Instabox begynder i København og vil i løbet af 2020 udbygge netværket af egne pakkebokse til at dække resten af Sjælland og Fyn, så 2,5 mio. danskere har adgang til logistiktjenesten inden årets udgang. I 2021 kommer resten af Danmark med.
Levering samme dag, syv dage om ugen
Ud over Junkyard samarbejder Instabox blandt andet med H&M, IKEA og Boozt.com i Sverige. Der bliver leveret pakker alle ugens syv dage, og ni ud ti pakker, der bliver bestilt inden kl. 16.30, kommer frem samme dag.
”Det betyder i praksis, at du fx kan bestille en ny skjorte eller kjole om formiddagen og nå at hente den om eftermiddagen, inden du skal ud at spise eller i byen fredag aften. Og fordi vi har vores egne pakkebokse, behøver du ikke at stå i kø ved pakkeudleveringen,” fortæller Martin Nørtoft, der er General Manager for Instabox i Danmark.
Klar til vækst og ekspansion
Instabox har for nylig gennemført en ny finansieringsrunde på 36 mio. euro – eller næsten 270 mio. kroner – hvoraf en del skal bruges til fortsat vækst i Sverige og ekspansion til nye markeder.
”Vi glæder os rigtigt meget til at åbne i Danmark, hvor den ekstra kapitaltilførsel gør det muligt at have en offensiv og langsigtet vækststrategi. Samtidig kan vi trække nogle af vores mere 50 samarbejdspartnere i Sverige med over sundet, så vi hurtigere kan udbygge vores distribution,” siger Alexis Priftis, der er CEO og medstifter af Instabox.
Instabox har hvert år siden lanceringen i 2015 mere end tredoblet omsætningen. Sidste år fordoblede Instabox sin fysiske tilstedeværelse i Sverige, så seks mio. svenskere i dag har mulighed for at bruge tjenestens samme-dag-levering. Samlet set har 85 % af svenskerne adgang til Instabox, som løbende udbygger distributionen, så hele Sverige bliver dækket.