Rapport: Over 58 procent af danske virksomhedsejere ved ikke, hvad deres egen virksomhed er værd – og det bremser væksten
Hjem VIRKSOMHED Over 58 procent af danske virksomhedsejere ved ikke, hvad deres egen virksomhed er værd – og det bremser væksten

Over 58 procent af danske virksomhedsejere ved ikke, hvad deres egen virksomhed er værd – og det bremser væksten

Af Redaktionen

Danmarks små og mellemstore virksomhedsejere ved ikke, hvad deres forretning er værd, viser den seneste rapport fra Marktlink.

Det kan have en direkte effekt på, hvordan virksomheden drives – og om den sælges på det mest favorable tidspunkt.

 Seks ud af ti af de danske virksomhedsejere kender ikke deres virksomheds værdiansættelse og trækker snarere på fornemmelser fremfor data, når de bliver spurgt. Det viser en rapport fra rådgivningsvirksomheden inden for køb og salg af virksomheder, Marktlink. Marktlink Monitor-rapporten, som er blevet gennemført blandt over 1000 nordeuropæiske virksomheder, tager temperaturen på de danske virksomheder og deres forståelse af egen værdi – eller mangel på samme.

Og det er et problem, både fordi virksomheden ikke nødvendigvis bliver drevet med udgangspunkt i, hvor den er udviklings- og værdimæssigt, men også fordi man som virksomhedsejer står dårligere ved et eventuelt salg.

Rapport: Over 58 procent af danske virksomhedsejere ved ikke, hvad deres egen virksomhed er værd – og det bremser væksten”Vi oplever en stigende interesse for salg blandt danske og skandinaviske SMV-ejerledere. De udviser større optimisme, både når det gælder virksomhedens nuværende og kommende værdi, og tror på stor efterspørgsel i markedet. Men det er klart, at går man i salgstanker, så er første skridt for en ejerleder at kende de parametre som markedet og potentielle købere vurderer virksomhedsværdi ud fra. De parametre stemmer erfaringsmæssigt nemlig ikke altid overens med ejerlederens egen oplevelse. Til gengæld ser vi, at når ejerlederne igangsætter en M&A-proces, så bliver de mere realistiske i deres vurdering i takt med, at de får mere indsigt i processen for virksomhedssalg,” siger Jesper Fogh Duelund, dansk Managing Partner i Marktlink.

Forhandlingsposition afgør værdiansættelse

Ifølge Jesper Fogh Duelund, kan en dybere forståelse af, hvad der afgør en virksomheds reelle købspris hjælpe danske virksomhedsejere med en mere retvisende værdiansættelse, og det er et godt afsæt for en exitstrategi:

“En teoretisk værdiansættelse af virksomheden er et godt udgangspunkt for en ejerleder, men dog bestemt ikke slutpunktet, fordi prisen også afgøres af forhandlingspositionen. Vi er derfor også nødt til at se på virksomhedens værdi afhængigt af salgsprocessen. Får vi de rigtige konkurrerende købere på banen, der bliver overbevist om værdien i virksomhedens fremtidige potentiale, vil købsprisen stige”

De danske virksomhedsejere har derfor ikke de optimale forudsætninger fro hverken at drive eller potentielt sælge deres virksomhed, hvis ikke de kender virksomhedens værdi, og man ser da også en øget interesse for både værdiansættelse, salgbarhed og salgprospekter hos danske SMV-ejere.

 

 

 

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>