-
Nissan afslører to nye elbiler, der skal produceres i Storbritannien.
-
Udvidelsen af EV36Zero projektet kræver en tredje giga-fabrik, der skal understøtte Storbritanniens største bilfabrik.
- Nissans elbils plan kræver investeringer på op til tre milliarder £ i de tre modeller, batteri produktion og infrastruktur.
- Nissan bekræfter, at der kommer elbils udgaver af Nissan Qashqai, JUKE og LEAF.
- De vil være inspireret af Hyber Urban, Hyper Punkt og Chill-Out konceptbilerne.
Nissan er godt på vej mod deres vision mod en nul-emissions fremtid med udmeldingen om, at alle tre modeller, der skal fremstilles på fabrikken i Storbritannien, bliver fuldt elektriske.
Dagens nyhed indebærer, at EV36Zero-projektet i Sunderland, kommer til at bestå af produktion af tre nye elbiler, tre gigafabrikker med investeringer på op til tre milliarder pund, hvilket er gode nyheder for Nissans 7.000 medarbejdere i Storbritannien og de 30.000 medarbejdere hos underleverandører.
Udover fremtidige elbils udgaver af Nissan Qashqai og JUKE crossovere indeholder udviklingsprojektet også en ny udgave af Nissan LEAF, der var bilen, som oprindelig banede vej for elektrificeringen.
Såvel bil- som batteri-produktionen forsynes af et EV36Zero Microgrid, som kommer til at anvende vind-og solcelle-parker, der kan levere 100% bæredygtig energi til Nissan og deres nærliggende leverandører.
Nissans koncerndirektør Makoto Uchida afslørede i dag planerne for medarbejderne på Sunderland fabrikken: ”Spændende elbiler er kernen i vores planer for at opnå en CO2 neutral fremtid. Med elbils-udgaver af vores europæiske kernemodeller er vi på vej mod en ny æra for Nissan, for industrien og for vores kunder. EV36Zero projektet sætter vores fabrik i Sunderland, Storbritanniens største bilfabrik, i centrum af vores fremtidsvision. Det indebærer, at vores britiske hold kommer til at designe, konstruere og producere biler, der sikrer en fuldelektrisk fremtid for Nissan i Europa.”
Dagens afsløring følger Nissans tidligere udtalelse om, at alle deres nye biler i Europa fra og med nu vil være fuldt elektriske, og at man forventer, at alle deres personbiler i Europa i 2030 vil være fuldt elektriske. Dette understøtter også Nissans Ambition 2030-vison om at være en bæredygtig virksomhed, der sigter mod en renere, sikrere og mere inkluderende verden.
Storbritanniens premierminister Rishi Sunak udtaler: ”Nissans investering er en fantastisk tillidserklæring til Storbritanniens bilindustri, som allerede bidrager med 71 milliarder pund om året til vores økonomi. Denne satsning vil uden tvivl sikre Sunderlands fremtid som Storbritanniens Silicon Valley for udvikling og fremstilling af elbiler.
Tre nye elbiler
Nissans seneste investering indeholder op til 1,12 milliarder pund i den britiske fabrik og øvrige leverandørkæde i udvikling og produktion af to nye modeller, som annonceredes i dag inklusive forbedringer i bygninger, produktionsprocesser, uddannelse og værktøj til leverandører. Herudover kommer en investering på 423 millioner pund, som Nissan tidligere annoncerede i første fase af EV36Zero i forbindelse med afsløringen af den første nye elbil.
De tre nye elbiler repræsenterer fremtiden for tre eksisterende modeller, der fremstilles på Nissan fabrikken i Sunderland:
- Nissan Qashqai, der opfandt crossoversegmentet, og som er en af fem modeller, der fremstilles i Storbritannien
- Nissan JUKE – den kompakte crossover, som er solgt i mere end en million eksemplarer.
- Nissan LEAF – verdens første masseproducerede elbil, hvoraf en kvart million er fremstillet i Sunderland
De tre fremtidige modeller vil alle være inspireret af tre spændende elbils-koncepter, der for nyligt blev præsenteret på Japan Mobility Show:
- Nissan Hyber Urban concept – en crossover elbiler, som er kendetegnet ved en elegant og moderne æstetik.
- Nissan Hyber Punk concept – en kompakt crossover elbil med en særlig fremtoning
- Nissan Chill-Out concept – første gang vist i 2021 og allerede annonceret som en fremtidig elbil, der skal fremstilles på fabrikken i Sunderland.
Yderligere information om de tre modeller, herunder navn, specifikationer og lanceringsdato kommer på et senere tidspunkt.
EV36ZERO
Dagens nyhed er baseret på Nissan og deres partneres første investering på en milliard pund til EV36Zero, udvikling fabrikken i Sunderland og skabelse af verdens første økosystem for elbils fremstilling.
Udover bil- og batteri-fremstilling står Sunderland City Council for Microgrid-projektet, der skal levere 100% bæredygtig energi til Nissan og de øvrige leverandører på området, inklusive Nissans allerede eksisterende vind- og solceller-parker samt Nissans helt nye 20MW solenergipark.
De to ekstra modeller samt en ekstra gigafabrik og yderligere investeringer i infrastruktur betyder en investering på op til to milliarder pund. Det betyder, at Nissans planer for deres fremtidige elektriske udgaver af Qashqai, JUKE og en ny LEAF samlet vil give en investering på tre milliarder pund i Storbritannien.
Herudover har den britiske regering givet 15 millioner pund til finansiering af et samarbejdsprojekt på i alt 30 millioner pund, som ledes af Nissan. Målet med projektet er at styrke den tekniske ekspertise og udvikling af nul-emissions biler hos Nissan Tekniske Center (NTCE) i Cranfield, Bedfordshire, hvilket øger mulighederne for at sikre yderligere britiske udviklings-investeringer i fremtidige modeller.
Storbritanniens finansminister Jeremy Hunter udtaler: ”Nissan har en stolt historie inden for fremstilling af biler i Sunderland, og deres fortsatte engagement i Storbritannien viser, hvordan vores støtte i erhvervslivet giver resultater. Det skaber tusindvis af arbejdspladser og stadfæster Storbritanniens plads som verdens ottende største producentland.”
EV36Zero er en vigtig del af Nissan Ambition 2030, der er virksomhedens langsigtede vision om at blive en bæredygtig virksomhed, der skal skabe en renere, mere sikker og mere inkluderende fremtid. På vejen vil Nissan levere spændende elbiler og tekniske innovationer og samtidig udvide og udvikle virksomheden globalt. Visionen underbygger Nissans mål og at være CO2-neutral i hele livscyklussen for deres produkter senest i regnskabsåret 2050.