Danske virksomhedsledere er alt for langsomme til at komme ud af AI-starthullerne.
Heldigvis ser vi allerede nu en ny generation af generativ AI, der vil revolutionere måden, vi hver især bruger kunstig intelligens på.
Kunstig intelligens er ikke bare på dagsordenen – det fylder hele rummet – og it-chefer overalt investerer massivt. En AI-survey, Lenovo foretog sammen med IDC sidste år, viste, at 97 procent af de adspurgte it-direktører allerede har investeret i generative AI-teknologier eller har planer om det.
I Danmark er der også fuld fokus på at udbrede kunstig intelligens. Senest har 14 store aktører fra både den private og offentlige sektor formuleret en ”AI-bibel”, der skal øge brugen af kunstig intelligens i dansk erhvervsliv.

Peter Juul Jørgensen Lenovo
Et initiativ, jeg hilser varmt velkomment. For noget tyder på, at danske virksomheder endnu ikke har knækket koden til generativ AI, selvom begejstringen ellers er i top.
En rapport fra Boston Consulting Group viser nemlig, at 81 procent af danske topchefer mener, at generativ AI kan få en positiv indflydelse på forretningen. Men allerede ved AI-bibelens første bud: ”Definér AI-assistentens brugsscenarie” kommer mange erhvervsledere til kort. For selvom de fleste er ivrige efter at udnytte potentialet, halter det efter med konkrete indsatsområder og projekter. Her er kun 5 procent rykket videre fra pilot-stadiet.
Heldigvis ser vi allerede den næste generation af generativ AI gøre sit indtog – Personal AI – der i min optik rummer et enormt potentiale for at optimere arbejdsdagen og blive startskuddet til den generative AI-revolution, vi har ventet på.
Personal AI vs. online AI-assistenter
Kort fortalt er Personal AI et generativ AI-værktøj, der er integreret lokalt i computer eller mobil. Den lærer automatisk vaner og rutiner og kan tilpasses og personaliseres, så den afspejler interesser, præferencer og mål. Den fungerer uden internetforbindelse, og datasikkerheden er optimeret, da alt er indenfor et lukket kredsløb.
Nogen vil måske indvende, at online generative AI-chatbots kan det samme. Men hvor personlig er fx ChatGPT egentlig, når det kommer til stykket? Jeg er med på, at de fleste AI-chatbots kan svare og rådgive meget personligt og reagere bedre på personlige prompts end på neutrale kommandoer. Men går vi ChatGPT lidt på klingen, svarer den med egne ord: Jeg virker mere relevant og “personlig” i min assistance (…) Men jeg har ingen adgang til oplysninger uden for det, du skriver her. Og det er her, at personligheden falder til jorden.
Online AI-chatbots er nemlig afhængig af input, fra de data, vi uploader til skyen. Det gælder også for de virksomheder, der har udviklet deres egen AI-assistent, da de ofte er bygget på velkendte software, og benytter klassisk cloud-løsning.
Det fungerer som sagt fint, når vi fx har brug for at oversætte en tekst. Men skal AI´en virkelig være personlig og respondere med en medarbejders tonalitet og kommunikationsstil, er det en anden sag. Her kræver chatbotten adgang til store mængder data om den enkelte medarbejder i skyen. En løsning, der både rummer sikkerhedsmæssige, etiske og miljømæssige udfordringer. Udfordringer som Personal AI imødekommer.
Hverdagens usynlige hjælpende hånd
For i og med at Personal AI ligger direkte på dine personlige enheder, trænes den dagligt af din adfærd, hvilket gør det langt mere enkelt, intuitivt og sikkert at integrere den i din hverdag og dit arbejde.
Fx kan du bede din Personal AI om at opsummere detaljer for en kommende forretningsrejse ud fra informationer fra dine e-mails eller dokumenter, der ligger lokalt på computeren – såsom flyinformation, mødetider, adresser på hoteller og restauranter. Den kan endda foreslå mødeemner og afgangstider samt sammenfatte agendaer og rejseplaner.
På sigt kan teknologien også hjælpe med at øge produktiviteten, uden at det går ud over sunde arbejdsrutiner fx ved at prioritere opgaver, forudsige kommende arbejdspukler, håndtere kalenderstyring og svare ”personligt” og proaktivt på e-mails, så medarbejderne får mulighed for at fokusere på mere komplekse opgaver.
Endnu vigtigere kan Personal AI revolutionere medarbejdertræning både på person- og virksomhedsniveau. Baseret på data og analyser af de enkelte medarbejderes opgaver kan Personal AI foreslå specifikke kompetenceudviklingsområder og holde dem ajour med de nyeste trends i ofte anvendte applikationer fx CRM-systemer. Det styrker virksomhedens generelle kompetenceniveau og sikrer samtidig, at den enkelte medarbejder løbende udvikler sig og er på forkant inden for deres felt.
Og uden at skrive en nekrolog må jeg sige, at generativ AI, som vi kender det, er på vej til at blive forældet. Igen med udgangspunkt i AI-bibelens første bud ser jeg virkelig, at Personal AI kan gå hen og blive den sande hjælpende hånd i hverdagen, vi alle spåede, de generative AI-chatbots ville blive, da ChatGPT kom buldrende tilbage i 2022.