Med udgangen af 2025 stopper Microsofts support af ERP-løsningen Dynamics NAV.
Dermed har tusindvis af danske virksomheder travlt med at forankre kritiske forretningsprocesser i nye, cloudbaserede platforme.
Men erfaringer viser, ifølge rådgiver, at mange løber ind i problemer pga. mangelfuld forståelse af arbejdsgangene i virksomheden. Det var tilfældet hos Danmarks største sportskæde, SPORT 24, der måtte kortlægge mere end 1.000 processer for at nå i mål med stor ERP-implementering.
Tusindvis af danske virksomheder står over for et udfordrende 2025, hvor de skal forlade deres centrale økonomistyringssystem til fordel for nye standardløsninger i cloud. Således udløber Microsofts support af Navision-systemet, der siden 00’erne har været rygraden i mange virksomheder herhjemme.
Det betyder i praksis, at virksomhederne står over for en ganske akut, men også ofte kompleks, overgang til en ny, cloudbaseret ERP-løsning – noget mange virksomheder undervurderer.
”Mange går til opgaven med at rykke forretningen fra Navision og over i f.eks. Business Central, som var det en plug-and-play IT-øvelse. Men virkeligheden er, at det er vitale dele af forretningen, der er i spil. Derfor viser erfaringerne fra markedet også, at det kræver dyb involvering fra øverste ledelse og nøglemedarbejdere fra forskellige funktioner på tværs af forretningen at komme i mål til tiden og med succes,” forklarer Søren Pommer, der er adm. direktør og stifter af det danske procesværktøj, Gluu.
I korthed handler det, ifølge Søren Pommer, om, at når virksomheder går fra lokale skræddersyede løsninger til standardløsninger, så skal brugerne ændre arbejdsgange og vaner så de passer til standarden. Før det kan ske, skal de eksisterende arbejdsgange være helt klare for alle. Det er sjældent tilfældet.
”Når digitale projekter så ofte misser det mål, der oprindeligt var sat af ledelsen, er det sjældent fordi, der er noget galt med teknologien. Det vi ser hos mange virksomheder er, at det reelt er mangelfuld procesforståelse, der er den primære udfordring i ERP-projekterne,” tilføjer Søren Pommer.
Hos Gluu har man siden 2011 specialiseret sig i at understøtte virksomheder digitalt i netop procesarbejdet – og forståelsen. Det seneste år har man sammen med erfarne rådgivere også hjulpet en række danske virksomheder ud af strandede ERP-transformationer ved brug af Gluus værktøj. Blandt andet SPORT 24, hvor man i flere år havde arbejdet med at migrere til Microsofts Business Central-løsning uden at komme i mål.

Lars Elsborg, Sport 24s administrerende direktør
”Undervejs i vores ERP-projekt blev det helt tydeligt, at vi havde brug for bedre dokumentation. Vores eksterne rådgiver anbefalede derfor, at vi blev meget mere detaljerede i beskrivelserne af vores arbejdsgange og at vi burde forankre det arbejde i den digitale platform, som Gluu har udviklet,” forklarer Lars Elsborg, Sport 24s administrerende direktør.
I løbet af kun to måneder kortlagde 25 af SPORT 24s medarbejdere hele 1.000 arbejdsgange i de ca. 100 processer, der var påvirket af ERP-projektet.
”Reelt var det professionaliseringen, der blev mulig via Gluu-platformen, som gjorde os i stand til at implementere det nye ERP-system på en måde, så det faktisk understøtter vores forskellige funktioner og de ansattes behov,” tilføjer Lars Elsborg.
”Hele øvelsen har åbnet vores øjne for værdien af klart definerede arbejdsgange. I dag bruger vi den digitale platform til at optimere og forankre vores processer hele vejen ud til de 900 medarbejderne i vores butikker. På den måde er vores ERP-projekt faktisk også endt med at øge professionaliseringen af vores drift,” slutter han.
Gluu er et internationalt, dansk softwarefirma, der står bag et softwareværktøj, som gør alle former for forretningsprocesser, arbejdsgange og faste opgave lettere at forstå, udføre og forbedre. Gluus teknologi hjælper hver dag tusindvis af medarbejdere verden over til digitalt samarbejde omkring rutineopgaver. Men blandt kunderne findes i dag både danske og internationale selskaber, som Norlys, CS Wind Offshore, Sampension, schweiziske e. Luterbach AG og Toyota.