Ifølge en undersøgelse, som Pax8 har gennemført sammen med Channelnomics, planlægger hele 96 procent af de små og mellemstore virksomheder at investere i AI-systemer i løbet af det kommende år.
Det er positivt, at så stor en del af disse virksomheder har set det store potentiale, som AI rummer.
Men mange af virksomhederne risikerer at stå tilbage uden fuldt udbytte af deres AI-investeringer. Det skyldes primært, at de ikke har formuleret en klar vision for, hvad de vil opnå med AI, eller at de ikke råder over tilstrækkelige interne kompetencer til implementeringen.
Det er en velkendt sag, at det kan være både dyrt og kompliceret at tage ny teknologi i brug. Ofte er det kun de største aktører, der har penge og kapacitet til at udnytte nye teknologiske muligheder. Men AI har hurtigt udviklet sig til en undtagelse fra denne regel. AI bruges nu i alle slags virksomheder uanset størrelse. I Danmark har mange små virksomheder vist sig at være fleksible og hurtige til at tilpasse sig til forandringer i omgivelserne. Denne tilpasningsevne er en betydelig fordel, når det handler om at implementere AI.
Vores undersøgelse viser, at 88 procent allerede taget mindst ét AI-værktøj i brug. Heraf har 60 procent gennemført mindst ét AI-projekt, som har ført til positiv ROI. Disse virksomheder er blevet opmærksomme på AI’s potentiale i forhold til at opnå konkurrencefordele. Det springende punkt er, om man også får indfriet potentialet.
Optimering med AI
For de små og mellemstore virksomheder rummer AI en række muligheder for at optimere driften. Med AI kan man styrke sin kundeservice ved at automatisere den første kontakt med kunder, som har spørgsmål. AI kan også understøtte produktion af indhold til brug for markedsføring. Desuden kan bruge AI til at identificere mønstre i virksomhedens data, hvilket kan føre til, at man i firmaet træffer beslutninger på et mere kvalificeret grundlag.
Ifølge vores undersøgelse forventer 74 procent af de små og mellemstore virksomheder, at AI kommer til at bidrage til, at de får opfyldt deres forretningsmæssige mål. Der er ingen tvivl om, at AI kan forbedre operativ effektivitet, dataanalyse og kundekontakt, lige som AI kan optimere en række interne processer.
For at maksimere nytten af AI bør man i virksomhederne stille sig selv to grundlæggende spørgsmål: ”Hvilke data har vi?” og ”Hvad er vores vision?” Disse spørgsmål kan bidrage til at identificere, hvor AI kan skabe mest værdi. Med den rette ekspertbistand kan virksomheder efterfølgende udvikle strategier, der er skræddersyede og imødekommer deres specifikke behov.
Faldgruber og udfordringer
Trods de mange fordele findes der også risici ved at implementere AI. Teknikken kan være svær at indføre, og den kan kræve flere ressourcer, end man har regnet med i den typiske lille eller mellemstore virksomhed. Derfor er det vigtigt, at virksomheder ikke forsøger at implementere AI-systemer på egen hånd.
Undersøgelsen fra Pax8 og Channelnomics viser, at mange virksomheder møder udfordringer som fx utilstrækkelig infrastruktur (42 procent), bekymringer om databeskyttelse og sikkerhed (38 procent) og mangel på interne kompetencer (35 procent). Små virksomheder mangler ofte den ekspertise, som er nødvendig på ethvert teknologisk område, og derfor har de brug for pålidelige samarbejdspartnere.
Ifølge undersøgelsen implementerer 16 procent AI-systemer helt på egen hånd, mens 58 procent samarbejder med en generel it-leverandør, ofte i kombination med en leverandør, der er specialiseret i AI-løsninger. Sådanne partnerskaber er nøglen til at overvinde de tekniske og operative udfordringer, som AI kan føre med sig.
AI er en teknologisk landvinding, som små og mellemstore virksomheder ikke har råd til at ignorere. Hvis man vil have fuldt udbytte af AI og sikre sig en konkurrencedygtig position også på langt sigt, er det min anbefaling, at man fokuserer på følgende:
- Strategisk anvendelse af data og vision: Skaf overblik over hvilke data virksomheden har og formuler en vision for, hvad I vil opnå med AI. Dette vil hjælpe jer til at kanalisere investeringerne derhen, hvor de skaber den størst mulige værdi.
- Gå i samarbejde med de rette eksperter: Træk på rådgivning og ekspertviden fra relevante it-leverandører, som kan hjælpe jer med at implementere AI på en effektiv og sikker måde, især hvis I mangler interne kompetencer.
- Start i det små og sæt sikkerheden i centrum: Start med et pilotprojekt for at teste AI. I kan skalere op, når I ser et positivt resultat. Hold samtidig fokus på datakvalitet og cybersikkerhed.
David Treiberg
Salgsdirektør for Norden og Baltikum, Pax8