I en ny undersøgelse, der belyser trends hos små og mellemstore virksomheder, svarer hele 91% af de SMV’er, der benytter AI, at de oplever øget omsætning.
Samtidig viser tallene, at SMV’er i vækst planlægger at øge deres AI-investeringer næste år markant sammenlignet med dem, der er i tilbagegang.
Små og mellemstore virksomheder udgør 99 procent af alle virksomheder i Danmark, og de spiller en væsentlig rolle i landets innovation, konkurrenceevne og økonomiske udvikling.
Derfor er vækstpotentialet vigtigt for dem, og her spiller AI en afgørende rolle.
Det viser en ny undersøgelse “Small & Medium Business Trends” fra teknologivirksomheden Salesforce, der er baseret på data fra 3.350 globale ledere fra små og mellemstore virksomheder repræsenteret fra mange forskellige brancher. Hele 91% af de SMV’er, der benytter AI, oplever nemlig øget omsætning, mens 78 % ser AI som en game-changer.
“Denne undersøgelse er en stærk indikation på AI’s potentiale. Især i Norden, hvor vi allerede oplever en høj grad af digitalisering, og i Danmark, hvor konkurrencen er høj blandt SMV’er, kan det inspirere virksomheder til at fremskynde deres AI-investeringer,” siger Leyla Elif Aksoy, Regional Vice President i Salesforce Danmark.
Investeringer i AI kommer fra de robuste virksomheder
Undersøgelsen viser også, at 78% af SMV’er i vækst planlægger at øge deres
AI-investeringer næste år, sammenlignet med kun 55% af dem, der er i tilbagegang.
Dette paradoks fremhæver en kritisk barriere for innovation, hvor de virksomheder, der har mest brug for AI – virksomheder i tilbagegang – også er mindre tilbøjelige til at investere i teknologien.
Årsagerne kan findes flere steder – bl.a. mangel på ressourcer, tøven med at tage nye teknologier i brug eller fokus på kortsigtet overlevelse frem for langsigtet transformation, mener Leyla Elif Aksoy, Regional Vice President i Salesforce Danmark:
“De seneste år har vi oplevet globale spændinger, krig i Europa og inflationskrise. Store udfordringer for SMV’erne, hvis forsyningskæder har været under pres. Derfor har mange heller ikke haft økonomi eller ressourcer til at investere i nye teknologier. Men for at sikre SMV’ernes fremtid, må vi bare erkende, at AI er en drivende kraft for deres vækst.”
Om Salesforce
Salesforce gør det muligt for virksomheder i alle størrelser og brancher at komme i kontakt med deres kunder ved hjælp af AI + data + CRM. For mere information om Salesforce (NYSE: CRM), besøg: www.salesforce.com.