Volvo Cars er den første bilproducent, der sporer kobolt i sine elbilers batterier ved hjælp af blockchain-teknologi.
Det fortæller virksomheden efter i sidste måned at have præsenteret sin første rent eldrevne model, XC40 Recharge.
At kunne spore de råstoffer, der indgår i produktionen af lithium ion batterier, som f.eks. kobolt, er en af de bæredygtighedsudfordringer, bilproducenter står overfor. Det er vigtigt for Volvo Cars, at kunder, der kører eldrevne Volvo’er ved, at materialerne, der bruges i batterierne kommer fra ansvarlige kilder.
Fordi blockchain teknologi gør det muligt at se, hvis der er ændret i informationerne om, hvor stofferne kommer fra, kan man med teknologien skabe et transparent og pålideligt datadelingsnetværk, som kan bruges til at sikre produktionsmaterialerne kommer fra forsvarlige kilder.
Volvo Cars har nu indgået aftale med sine to globale batterileverandører, CATL fra Kina og LG Chem fra Sydkorea samt førende virksomheder inden for blockchain-teknologi, om at begynde at spore kobolt allerede i år.
Efter et vellykket pilotforsøg i sommer arbejder teknologivirksomhederne Circulor og Oracle nu med blockchain-teknologi i CATL’s forsyningskæde, mens Responsible Sourcing Blockchain Network (RSBN) sammen med RCS Gobal og IBM, der er specialister i arbejdet med ansvarsbevidste indkøbsprocesser, er i gang med at udrulle teknologien i LG Chem’s forsyningskæde.
”Vi har altid efterstræbt at få vores råstoffer via en etisk forsvarlig forsyningskæde,” siger Martina Buchhauser, indkøbschef i Volvo Cars. ”Med blockchain-teknologi kan vi tage næste skridt på vejen mod at sikre fuld sporbarhed i vores forsyningskæde og i samarbejde med vores leverandører minimere de forbundne risici.”
En blockchain består af digitale blokke, der er kryptografisk forbundne. I forsyningskæden bruges teknologien til at registrere transaktioner på en måde, så der ikke kan ændres i informationerne; samtidig håndhæves regler for, hvilke data der kan blive registreret. Dermed kan de instanser, der har adgang, verificere og revidere transaktionerne uafhængigt af hinanden.
I Volvo Cars’ tilfælde inkluderer blockchain-data informationer om, hvor det kobolt, der indgår i elbilens batteri, kommer fra; endvidere egenskaber såsom vægt og størrelse, ejerskabskæden og informationer der fastslår, at de deltagende parter efterlever OECD’s retningslinjer for forsyningskæder*. Den tilgang er med til at skabe tillid mellem de instanser, der indgår i en forsyningskæde.
Volvo Cars introducerede i sidste måned XC40 Recharge, den første model i en kommende familie af rent eldrevne biler, der skal sælges under betegnelsen Recharge. I 2025 regner Volvo Cars med, at rent eldrevne biler vil udgøre halvdelen af virksomhedens globale salg. Den anden halvdel bliver hybrider.
Sidste måned introducerede Volvo Cars også en ambitiøs klimaplan, som inkluderer en radikal reduktion af kulstofemissionerne med 40 procent pr. bil i 2025. Og samtidig en fortsat forpligtelse til etisk forretningsdrift i hele aktivitets- og leveringskæden.
CATL og LG Chem er anerkendte batteriproducenter, som begge har stor erfaring med levering af lithium ion batterier til bilindustrien verden over. De lever op til Volvo Cars’ strenge retningslinjer for indkøb, hvad angår teknologisk lederskab, ansvarlige forsyningskæder, nedbringelse af kulstofemissioner og konkurrencedygtige omkostningsmodeller.
Aftalerne mellem Volvo Cars, CATL og LG Chem dækker levering af batterier de næste 10 år til den kommende generation af Volvo- og Polestar-modeller inkl. XC40 Recharge.