Med udgangspunkt i et 30-årigt samarbejde med flyselskabskoncernen vil Tata Consultancy Services lette Air France-KLM’s overgang til et avanceret, AI-parat, cloud-native datalandskab.
Tata Consultancy Services (TCS), én af verdens største IT-konsulenthuse, har underskrevet en flerårig aftale for at hjælpe Air France-KLM, en europæisk baseret global luftfartsleder inden for passagertransport, fragttransport og luftfartsvedligeholdelse, med at blive den mest datacentrerede flyselskabskoncern i verden.
I løbet af de næste tre år vil TCS modernisere flyselskabskoncernens data ved at flytte dem til skyen og fremme den næste generation af datadrevet luftfart. Dette skifte vil hjælpe Air France-KLM med at forlade datacentre og udnytte styrken i skyen, hvilket understøtter en bæredygtig og tilpasningsdygtig luftfartsindustri. Den nye dataarkitektur vil gøre det muligt at bruge data til at forbedre driften, drive beslutninger, forbedre funktionaliteten og øge effektiviteten.
TCS har samarbejdet med Air France-KLM i 30 år for at forbedre pålideligheden, sociale medier, kundeservice og e-handel. Deres digitale innovationer, herunder en række prisvindende mobilapps og funktioner som digital kø i lufthavnslounger og afhentning af boardingkort via sociale medier, har forbedret passagerkontrol og komfort. Med udgangspunkt i dette langvarige partnerskab vil TCS nu hjælpe Air France-KLM med at migrere sine kritiske systemer og kerneforretningsdata til skyen, der omfatter nøgleområder som flyoperationer, passagerinformation, flyvedligeholdelse, flyselskabernes e-handelsplatforme og meget mere. Denne migrering vil forbedre driftseffektiviteten på tværs af alle forretningsområder, sikre problemfri og sikker datastyring samt modernisere det teknologiske landskab, der åbner op for nye muligheder.
“I en branche i hastig udvikling er vi forpligtet til at blive mestre inden for lufttransport i Europa, samtidig med at vi opfylder vores rolle som frontløber inden for bæredygtig luftfart. Vi er glade for at åbne et nyt og spændende kapitel med vores mangeårige partner, TCS, for at få mest muligt ud af vores data og nye teknologier til at blive endnu mere datacentrerede og agile for at imødekomme og overgå vores kunders forventninger.”, siger Pierre-Olivier Bandet, EVP & Group CIO hos Air France-KLM Group.
Data kan hjælpe flyselskaber med at forbedre deres effektivitet, strømline deres drift og fremme innovation, hvilket fører til hurtigere og mere personlige flyveoplevelser for kunderne. Data befinder sig dog ofte i et væld af forskellige og ustrukturerede systemer. I dag er det en stor udfordring for mange virksomheder at udtrække handlingsorienteret indsigt og værdi fra virksomheds- og økosystemdata. Udfordringen forværres hos den store og komplekse organisation, Air France-KLM, som driver flere flyselskaber med en flåde på 551 fly, der flyver på tværs af 320 destinationer i 100 lande.
Vi kunne ikke være mere stolte af vores 30-årige fælles historie med innovative præstationer og den positive indflydelse, vi har haft på oplevelserne for Air France-KLM-passagerer, medarbejdere og partnere. Vi har et stort ønske om at hjælpe Air France-KLM med at blive den mest datadrevne flyselskabgruppe i verden og fortsætte med at nå nye højder inden for lufttransport og kundeoplevelse, operationel ekspertise og bæredygtighed i de kommende årtier.”, siger Krishnan Ramanujam, President, Consumer Business Group hos TCS.
Med dette betydelige transformationsprojekt er TCS klar til at redefinere industristandarder inden for rejse-, transport- og hotelbranchen. Et iøjnefaldende træk ved dette projekt er, at datatilgængelighed på den nye sky vil opnåes inden for det første år. Bestræbelserne vil blive ledet af et dedikeret team på mere end 100 fagfolk på tværs af TCS-leveringscentre i Frankrig, Holland og Indien. Det tætte samarbejde med Air France-KLM data-teams med base i Toulouse vil være afgørende for at sikre succesen af denne storstilede transformation.
Om Air France-KLM
Air France-KLM-koncernen er en global aktør med en stærk europæisk base hvor passager- og godstransport samt luftfartsvedligeholdelse er koncernens vigtigste forretningsområder.
Air France-KLM er en førende flyselskabskoncern inden for international trafik ved afgang fra Europa. Koncernen tilbyder sine kunder adgang til et verdensomspændende netværk, der dækker over 320 destinationer takket være Air France, KLM Royal Dutch Airlines og Transavia hovedsageligt fra sine baser i Paris-Charles de Gaulle, Paris-Orly og Amsterdam-Schiphol.
Flying Blue er loyalitetsprogrammet for Air France-KLM-koncernen med mere end 24 millioner medlemmer.
Sammen med sine partnere Delta Air Lines og Virgin Atlantic driver Air France-KLM det største transatlantiske joint venture med mere end 340 daglige flyvninger. Air France-KLM er også medlem af SkyTeam-alliancen, der ønsker at give passagerer en mere problemfri rejseoplevelse på hvert skridt af deres rejse med 19 medlemsflyselskaber, der arbejder sammen på tværs af et omfattende globalt netværk.
Air France-KLM-koncernen, der i 20 år har været anerkendt som førende inden for bæredygtig udvikling, er fast besluttet på at accelere overgangen til mere bæredygtig luftfart.
Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 56 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger.
Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 601.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $29 milliarder i TCS’ seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2024, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS’ proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.
Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 15 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt Top Employer 11 år i træk af Top Employers Institute.
For mere information, besøg www.tcs.com