I dag offentliggør Jabra en ny undersøgelse i samarbejde med The London School of Economics and Political Science (LSE), der viser, hvordan stemmebaseret interaktion med generativ AI vil forme fremtidens arbejde.
Undersøgelsen, der blev udført på LSE’s Behavioral Lab for Teaching and Research, forudsiger, at stemme vil være den mest almindelige måde at arbejde med GenAI på i 2028.
De, der har været først med at benytte stemmen til at prompte, viser allerede en klar præference og har en højere tillid, når de taler med AI. Men forskningen advarer også om, at skiftet over imod at bruge stemmen kun vil lykkes, hvis virksomhederne adresserer de kritiske faldgruber nu.
Resultaterne af undersøgelsen kommer på et tidspunkt, hvor medarbejdere har flere værktøjer til at forbinde sig end nogensinde før, men mange kæmper stadig med at samarbejde effektivt. Hybridarbejde, globalisering og non-stop digital kommunikation har skabt stigende niveauer af “digital gæld”, hvilket efterlader medarbejderne med flere beskeder, men mindre tid til produktivt arbejde. Undersøgelsen kigger nærmere på, hvordan vores daglige arbejdsopgaver ændrer sig, når vi bruger stemmen til at aktivere GenAI, og hvordan det kan ændre hele dynamikken i arbejdsdagen.
Nøgleresultater fra undersøgelsen:
- 14 % af deltagerne foretrak stemme frem for indtastning, når de interagerede med GenAI. Sammenlignet med veletablerede teknologiske adoptionskurver viser dette et vendepunkt og antyder, at vi er lige ved at overgå til mainstream-brug, noget ledere indenfor teknologi også i vid udstrækning har forudsagt for 2025.
- Tilliden til AI steg med 33 %, når deltagerne interagerede via stemme i stedet for tekst. Mange rapporterede, at det at tale med GenAI fik dem til at føle sig mere forbundet, hvilket positionerede stemmen som en mere samarbejdsorienteret måde at interagere.
- Visse opgaver er bedst egnet til stemme-AI. Deltagerne bemærkede, at stemmeinteraktion var ideel til hurtige spørgsmål, idégenerering og øjeblikke, hvor hastighed var vigtigst. Men til opgaver, der krævede overtalelse og forfinelse, faldt præstationen med næsten 20 %, når man brugte stemme sammenlignet med tekst.
- Adoptionen formes mere af kontekst end af alder: Ældre brugere var ofte mere villige til at bruge stemme til arbejdsopgaver, når de først havde haft oplevelser med det, mens yngre medarbejdere (Generation Z), der ofte bruger stemmestyrede systemer som Siri eller Alexa i deres personlige liv, var mindre tilbøjelige til at stole på det i professionelle sammenhænge.
Paul Sephton, Global Head of Brand Communication hos Jabra, siger: “GenAI forandrer måden, hvorpå man udfører sit arbejde, men kun hvis man kan interagere med det på en naturlig og effektiv måde. Den nye forskning bekræfter, at stemmen er klar til at blive den primære grænseflade til at interagere med AI. Den ekspertise vi har hos Jabra inden for professionel lyd gør det muligt for os at sikre, at uanset om nogen er ved deres skrivebord, i et mødelokale eller på farten, så opfanges deres stemme med den klarhed og nøjagtighed, som GenAI kræver.”
Professor Michael Muthukrishna fra London School of Economics and Political Science siger: “Dataene stemmer overens med, hvad mange CEOs og ledere indenfor teknologi har forudsagt: nemlig et skift mod databehandling via samtale med AI, hvor tale og lytning begynder at supplere eller endda erstatte det at skrive og læse.”
Som den første undersøgelse af sin slags afslører resultaterne, at voice-to-AI ikke er en fjern vision, men en virkelighed, der vinder mere og mere indpas. De organisationer, der forbereder deres medarbejdere og omgivelser i dag, vil være dem, der kommer til at præge, hvordan vi alle arbejder i morgen.
Hele undersøgelsen kan downloades her: https://www.jabra.com/thought-leadership/beyond-the-keyboard
Metode
Undersøgelsen er blev udført af LSE’s Behavioral Lab for Teaching and Research som en uafhængig undersøgelse med 171 vidensarbejdere. Deltagerne blev tilfældigt udvalgt til at udføre arbejdspladsrelevante opgaver med GenAI ved hjælp af enten stemme, tekst eller en kombination af begge. Deres resultater blev evalueret ved hjælp af etablerede adfærdsvidenskabelige målinger, herunder ydeevne, kognitiv belastning, tillid og præference.
Om Jabra
Jabra er et af verdens førende brands inden for lyd-, video- og samarbejdsløsninger – udviklet til at styrke virksomheder. Vi er stolte af at være en del af GN Group, og vi forpligter os til at bringe mennesker tættere på hinanden og på det, der er vigtigt for dem. GN’s R&D team anvender innovativ hardware, software og AI-aktiverede teknologier og ekspertise på tværs af produktgrupper indenfor hørelse, enterprise og gaming. Jabra’s ingeniørekspertise gør dem i stand til at skabe integrerede og kundecentrerede værktøjer til kontaktcentre, kontorer og samarbejde for at hjælpe professionelle med at arbejde mere produktivt hvor som helst fra. www.jabra.com
GN Group blev grundlagt i 1869 og beskæftiger mere end 7.000 medarbejdere og er noteret på Nasdaq Copenhagen (GN.CO). GN’s løsninger sælges i 100 lande over hele verden. Besøg vores hjemmeside GN.com eller kontakt os på LinkedIn, Facebook og X.