AI-revolutionen: Generativ AI - Hemmeligheden bag succesfulde virksomheder
Hjem VIRKSOMHED AI-revolutionen: Generativ AI – Hemmeligheden bag succesfulde virksomheder

AI-revolutionen: Generativ AI – Hemmeligheden bag succesfulde virksomheder

Af Redaktionen

Virksomheder skal begynde at overveje, hvordan de kan bruge generativ AI i deres forretninger.

Det siger Tom Christensen, leder af Thought Leadership hos LTIMindtree i Norden, i et interview med IT-Kanalen. “Uanset om man er inden for produktion eller bank- og forsikring, skal man spørge sig selv, hvordan man vil håndtere denne teknologi,” siger han. 

 Tom Christensen, der har titlen thought leader hos LTIMindtree, har været i it-branchen i mere end 30 år. Karrieren har spændt over udvikling, konsulentvirksomhed og CTO-stillinger. Hvad indebærer så den nuværende rolle som ansvarlig for Thought Leadership hos LTIMindtree? 

 – Det indebærer at hjælpe virksomheder med at forstå tendenser og retninger, det bevæger sig i. Så jeg brobygger kløften mellem avanceret teknologi og forretningsproblemer. Det handler også om at hjælpe virksomheder med at opnå, hvad de ønsker eller opnå det, de vil have, med teknologiens hjælp. 

 LTIMindtree er en global leverandør af it-tjenester med omkring 90.000 medarbejdere. Tom Christensen beskriver det som at virksomheden støtter virksomheder i deres digitale transformation, hjælper med at opbygge passende datastrategier for virksomheder, arbejder med applikationsmodernisering, håndterede tjenester, infrastruktur og skytjenester. Virksomheden startede i Indien som ingeniørfirmaet Larsen & Toubro (L&T) i 1938, hvor LTIMindtree er koncernens it-division, der fungerer både som ekstern og intern it-leverandør. LTIMindtree har været etableret i Norden i cirka 25 år og har i øjeblikket mere end 40 nordiske kunder. 

AI-revolutionen: Generativ AI - Hemmeligheden bag succesfulde virksomheder

Tom Christensen

LTIMindtree er også en pioner inden for data og analyse. Lang tid før generativ AI blev et alment kendt begreb, var LTIMindtree eksperter i at hjælpe virksomheder med at få indsigt og information fra data spredt ud over hele organisationen. Dette er et vigtigt skridt for at anvende GenAI. Hvorfor? Fordi uden data er GenAI ingenting. 

 – Vi har fokuseret på at implementere passende datastrategier, data migration og på at opbygge komplekse arkitekturer, f.eks. for at sikre adgang til virksomhedens data. I denne forretning har vi også en stor gruppe af eksperter globalt og lokalt i Norden, der ser på AI og generativ AI. 

 ChatGPT’s enorme indflydelse i løbet af det sidste år har betydet, at generativ AI har fået sit store gennembrud. Det er den hurtigst voksende teknologi nogensinde i it-branchen med mere end 2 milliarder anvendelser i løbet af de første 12 måneder. 

 – Hvis man ser på den teknologis indflydelse, så er man nødt til at spørge sig selv, om dette kan bruges i virksomhedsdriften. Uanset om man er inden for produktion eller bank- og forsikring, skal man spørge sig selv, hvordan man vil håndtere dette. 

 – Vi hos LTIMindtree har arbejdet med generativ AI i mere end fem år og har gennemgået forskellige faser, lige fra forskning og udvikling til at opbygge skræddersyede løsninger. Nu er vi i en ny fase, hvor vi bruger teknologien til at effektivisere data migration til skyen, modernisere applikationskode, optimere it-supporttjenester for vores kunder. Vi vil forstå, hvordan teknologien kan være en fordel for vores kunder. 

 Tom Christensen siger, at generativ kunstig intelligens kommer i tre dimensioner. Det kan betragtes som næste bølge af produktivitetsoptimering – ved at arbejde mere effektivt, præcist og hurtigere. For det andet kan den bruges til at skabe nye indtægtsstrømme, komme med nye ideer til at forny produkter i forsknings- og udviklingsfasen (R&D). For det tredje kan den bruges til at effektivisere omkostningerne ved at reducere menneskelig indgriben i en veldefineret arbejdsproces. 

 Han mener, at nordiske virksomheder ligger lidt bagud i forhold til amerikanske virksomheder, når det kommer til, hvordan generativ AI kan bruges. Her fokuserer man stadig på produktivitetsoptimering, mens man i USA i stigende grad ser på, hvordan man kan finde nye indtægter ved hjælp af generativ AI. 

 Dette viser også en undersøgelse, som LTIMindtree har fået udført. 

 Mange organisationer er bekymrede for at dele følsomme data med generative AI-modeller – hvordan skal de tænke der? 

 Christensen tager et eksempel med en virksomhed, der ønsker at bruge generativ AI til HR-funktioner for at reducere de manuelle dele af arbejdet. 

 En HR-tjeneste kan optimeres med en intern chatbot, der trænes til at arbejde på en udvalgt datamængde. Du har nu begrænset AI-modellen fra at se alle data, inklusive følsomme og offentlige data. Dermed vælger vi på forhånd, hvad du kan se i din løsning. Det er muligt at vælge data, adgangskoder eller andre følsomme data fra, så modellen ikke trænes på dette. 

 Når vi derefter træner modellen, gør vi den opmærksom på, hvad den kan og ikke kan, og på den måde opbygger vi tillid til den. Derefter åbner vi det for organisationen. På den måde er det ligesom at lære studerende nye evner. 

 I Sverige har der været nogle diskussioner inden for den offentlige sektor om, hvordan man kan bruge datacentre, der ikke er svenske, på grund af reguleringer – er det en hindring for udviklingen? 

 – Nja, jeg ser ikke, at udviklingen hæmmes. Det afhænger af formålet med den specifikke GenAI-tjeneste. Hvis løsningen skal bruges til at analysere hele sektoren, kan det være fornuftigt at bruge offentlige data, mens interne persondata ikke bør bruges til ekstern rådgivning til slutbrugere. Det handler med andre ord om at tage hensyn til hver enkelt situation. 

 I hjertet af GenAI ligger en dataudfordring. Du får bedre resultater, mere effektivt, præcist og hurtigere med en veludviklet og korrekt implementeret datastrategi. 

 Tom Christensen understreger vigtigheden af at have kontrol over sin datastrategi, bygge den korrekt og have den rette kvalitet af ens data. Derefter kan man begynde at bruge disse data, opbygge brugssager og begynde at skalere dem. Så kan man også begynde at drage fordel af teknologien. 

 – Nogle virksomheder bevæger sig meget hurtigt lige nu, når de bruger generativ AI, f.eks. inden for lægemiddelindustrien. De begynder at opbygge nye lægemidler med støtte fra generativ AI. Hvis man som virksomhed sakker bagud nu, kan man måske ikke indhente det. 

 Det er dog vigtigt at bemærke, at GenAI ikke skal ses som en mirakuløs løsning, der uden anstrengelse guider virksomheder gennem udfordringer. Uden korrekt anvendelse, den rette kompetence og ressourcer vil det ikke give den nødvendige effekt. 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>