Den hollandske ladeoperatør Allego, der i dag driver omkring 40.000 ladestandere i hele Europa, åbnede de første stationer i Norden i 2021.
I år er der allerede åbnet 2 nye lokationer; Århus og Holstebro.
I alt er der i øjeblikket 10 Allego ladeparker i Norden, 6 i Danmark og 4 i Sverige.
Nu hæver Allego tempoet på udvidelsen af nye ladeparker, men også tankerne omkring designet af fremtidens ladeparker.
”Der kommer flere og flere elbiler på de Danske veje. Og hvis vi ikke følger med den positive udvikling, vil vi miste en del af Allego’s DNA, nemlig at der ikke skal forekomme kø ved laderne”, siger Steven Lau, Ansvarlig for Allego i Danmark og Norge.
Allego udskiller sig fra de andre ladeoperatører på markedet, ved udelukkende at fokusere på de nyeste og største ladere. Derfor finder du kun ladere på mellem 150 kWh og 300 kWh. Desuden tilbyder Allego også direkte betaling med VISA og MasterCard, direkte på ladestanderen. Alternativt kan man også betale med mere end 800 forskellige Apps og ladebrikker fra Danmark og resten af Europa.
“Vi har arbejdet med at skabe synlige og sikre ladeparker med god belysning, nærhed til toiletter, restauranter og WiFi. De fleste af vores ladeparker er desuden designet med henblik på gennemkørsel og tilpasset til længere køretøjer eller trailer”, siger Tobias Henmark, Nordic Direktør hos Allego.
Fremtidens ladeparker bliver grønnere og bedre beskyttet mod vejret.
Allego vil fokusere på grønne koncepter der er mere bæredygtige, og som gør miljøfordelene mere synlige. Blandt andet er der taget højde for regnvandsafledning i både tagkonstruktionen og belægningen på ladeområdet.
Allego arbejder ud fra tre forskellige begreber for deres ladeparker:
#1 I bycentre på eksisterende parkeringspladser, f.eks ved indkøbsmuligheder.
#2 Større, tilpassede ladeparker til gennemgående trafik, langts med motorvejene.
#3 Meget store ladeparker, der tilbyder opladning til lastbiler og er tilpasset tungere trafik.
Hvorfor går udviklingen ikke endnu hurtigere?
“Dagens udfordring er primært at få strøm til laderne i et passende omfang og hatighed. Desværre fungerer ansøgningsprocessen og leveringentiden i dag, ikke efter hensigten. Behandlingen finder sted uden at give oplysninger til ansøgerne, ansøgninger går tabt, ansøgninger bliver urimeligt dyre, og der er ingen ensartet og gennemsigtig prisfastsættelse. Der er også udfordringer med samarbejde i de større byer og med at identificere og stille jord til rådighed for at opsætte transformeren”, siger Tobias Henmark.
Det er derfor ekstra interessant, at Allego kan holde så højt et så tempo trods de mange udfordringer.