Bekymringer omkring privatøkonomi stiger for mange ansatte på tværs af Europa.
aSamtidig øges spændingerne mellem virksomheder og medarbejdere, da både ledere og ansatte forsøger at spare.
Tendensen gælder også i Danmark, viser en ny undersøgelse, som SAP Concur står bag.
Mere end seks ud af ti (64 pct.) ansatte på tværs af Norden er bekymrede for, hvordan inflation og dermed økonomiske stigninger i husholdningsbudgettet vil påvirke deres privatøkonomi på sigt. Men bekymringerne gælder også for virksomheder, der oplever stigende udgifter til bl.a. el- og varmeregninger. Det viser en ny undersøgelse, “Expense Management in Times of Inflation”, som SAP Concur står bag.
I undersøgelsen angiver omkring halvdelen (48 pct.) af de nordiske medarbejdere, at de opfordres til at arbejde hjemmefra for at spare på virksomhedens el- og varmeregning. Samtidig ønsker over halvdelen (56 pct.) at reducere energiforbruget derhjemme og være mere på kontoret, hvis ikke deres arbejdsgiver tilpasser udgiftspolitikken for at imødekomme den stigende inflation. Den tendens gælder også i Danmark, hvor 67 pct. af de ansatte ønsker at være mere på kontoret.
Forsinkede medarbejderudlæg kan gøre ondt økonomisk
Samtidig viser undersøgelsen, at der er en reel udfordring, idet at forsinkede refusioner kan påvirke medarbejdernes privatøkonomi. Her angiver flere end fire ud af ti (44 pct.) danske HR- og beslutningstagere, at den nuværende økonomiske situation kan betyde, at medarbejdernes udgifter bliver tilbagebetalt for sent, hvilket kan resultere i, at medarbejderne ikke kan få de økonomiske ender til at mødes.
“I en tid med høj inflation og stigende priser er det særligt vigtigt, at virksomheder har gode processer for udgiftsstyring. Mange virksomheder er stadig afhængige af manuelle, tidskrævende processer, men de rette digitale værktøjer kan forenkle udgiftsstyringen og sikre, at medarbejderne hurtigere får deres udlæg refunderet,“ siger Stefan Tarp, europæisk chef for SAP Concur.
Hver anden finder udlæg for omstændigt
Undersøgelsen indikerer også, at nordiske medarbejdere er bekymrede for at lave fejl, når de ansøger om udgiftsgodtgørelse. Omkring halvdelen (47 pct.) er bekymrede for, at deres arbejdsgiver vil tænke dårligt om dem, hvis deres udlæg er højere end normalt, og over halvdelen (51 pct.) er desuden bekymrede for at bringe deres chef i problemer, hvis de anmelder deres udgifter forkert.
“Undersøgelsen viser, at halvdelen af medarbejderne finder processerne omkring udlæg besværlige – og at de endda nogle gange helt undlader at afholde mindre udgifter, da det simpelthen er for omstændigt. Automatisering vil i høj grad lette arbejdet for den enkelte medarbejder, men vil samtidig minimere fejl og svindel til fordel for virksomhederne selv,” siger Stefan Tarp.