• Solterra scorer 91 % i Safety Assist – opnår maksimal score i passagerstatusovervågning
• Solterra scorer 88 % i Adult Occupant – opnår maksimal score i redning og frigørelse
• Solterra scorer 87 % i Child Occupant – opnår maksimal score i modståelse af kollision og børnefastholdelsesanordninger
Subaru Europe, datterselskab af Subaru Corporation, annoncerer i dag, at den helt nye Solterra (med europæiske specifikationer) har opnået de maksimale fem stjerner overall ranking i 2022 European New Car Assessment Program (Euro NCAP). Solterra opnåede score i alle fire vurderingsområder (voksen passager, børne passager, sårbare trafikanter, sikkerhedsassistent), der ligger over den krævede minimumsgrænse.
Den helt nye, fuldt elektriske Subaru Solterra opnåede den højeste score, der nogensinde er opnået af et Subaru-køretøj i Safety Assist1 i klassen for Small Off-Road, ifølge de senest opdateret testspecifikationer. Solterra blev registreret med de højeste karakterer inden for overvågning af passagerstatus (inkl. førerovervågning og sikkerhedsselepåmindelse). Derudover har Solterra også opnået en meget høj score for AEB bil-til-bil (præ-kollisionssystem), mens den klarer sig godt i sektionerne; Emergency Lane Keep Assist, Lane Keep Assist og Human Machine Interface. Samlet set klarede det autonome nødbremsesystem (AEB) sig godt i kompatibilitetstest.
Den helt nye Solterra er udstyret med et selepåmindelsessystem, som er monteret som standard både på for- og bagsædet, samt et system til at registrere førertræthed (dvs. Driver Monitoring System). Vognbane registreringssystemet (dvs. Lane Tracing Assist) korrigerer forsigtigt køretøjets rute, hvis det kører ud af vognbanen, men griber også ind i mere kritiske situationer. Et hastighedsassistancesystem registrerer den lokale hastighedsgrænse takket være Traffic Sign Reader og chaufføren kan vælge at indstille begrænsningen (via hastighedsbegrænseren) eller lade systemet gøre det automatisk.
For vurderingsområdet voksnepassager har den helt nye Solterra opnået den maksimale score inden for redning og udredning. Derudover klarede den sig særdeles godt i side kollision og bag kollision.
Testene viste, at mens kabinen forblev stabil i frontal kollision-testen, viste dummy-aflæsningerne god beskyttelse af både førerens og passagerens knæ og lårben. Kontrol af vandring (i hvilket omfang kroppen kastes til den anden side af køretøjet, når det rammes fra den anden side) viste sig at være god. Solterra har en modforanstaltning for at afbløde person-til-person -skader ved sådanne påvirkninger. Systemet klarede sig godt i Euro NCAPs test med god beskyttelse af passagerernes hoveder.
Test af forsæder og nakkestøtter viste god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra. En geometrisk analyse af bagsæderne viste også god beskyttelse mod piskesmæld. Der er monteret et avanceret eCall-system, som advarer redningstjenster i tilfælde af et uheld, og et system, som automatisk aktiverer bremserne for at forhindre sekundære kollisioner.
Under vurderingsområdet børnepasagere har den helt nye Solterra opnået den maksimale score i Crash Test Performance (både ved frontal og lateral kollision) baseret på 6 og 10 år gamle børn samt CRS-installation.
God eller tilstrækkelig beskyttelse blev tilvejebragt for alle kritiske kropsområder under frontal- og side- kollision testene, også i denne del af vurderingen, blev det maksimale antal point scoret. Den forreste passagerairbag kan deaktiveres for at tillade, at en bagudvendt barnestol kan bruges i denne siddeposition. Alle typer børnefastholdelsesanordninger, som Solterra er designet til, kunne monteres korrekt og tilpasses.
For vurderingsområdet for sårbare trafikanter opnåede den helt nye Solterra en meget høj score for AEB Cyclist.
Beskyttelsen af hovedet på den ramte fodgænger var overvejende god eller tilstrækkelig, mens kofangeren gav god beskyttelse til fodgængeres ben, takket være de strategisk placerede eftergivende-zoner. AEB-systemet viste, at det kan reagere både på bløde trafikanter såvel som på andre køretøjer. Systemet klarede sig godt i test af dets reaktion på fodgængere og cyklister, og undgik kollisioner i de fleste testscenarier.