Dansk tech-startup ridder på insourcing-bølge

Flere virksomheder har set fordelene i at skære mellemledet fra og holde opgaver inhouse.

Dansk tech-startup ridder på insourcing-bølge
CEO Alexander Augustesen fortæller, at flere virksomheder har set fordelene i at skære mellemledet fra og holde opgaver inhouse

Det kan man mærke hos danske Zuuvi, der i corona-året har vækstet hele 300 procent med deres marketingsværktøj.

“Der er helt sikkert tale om en tendens,” fortæller CEO

Freelance, outsourcing og bureau-tilbud er ikke noget, der bekymringer Alexander Augustesen, der er CEO og CO-owner af den danske tech-succes, Zuuvi. For gennem corona-året har de oplevet en støt stigende interesse for deres produkt, som hiver virksomhedernes marketing-opgaver inhouse igen:

“Der er helt sikkert tale om en tendens. Virksomhederne har brug for at være dynamiske og kunne handle hurtigt på dag til dag-opgaver, hvilket typisk ikke kan lade sig gøre, når man har outsourcet sine opgaver. Her under corona har vi oplevet, at vores kunder i højere grad har haft et ønske om at holde opgaverne internt, så de kan handle uden at mødes med andre og generelt have styringen med opgaverne selv,” forklarer Alexander Augustesen, der kan se tilbage på et år, der er gået over al forventning med en vækst på 300 procent og store, nye navne til porteføljen som blandt andre ebay, TV 2, Ekstra Bladet, Sportmaster, Volvo, Simple Feast og 3F.

Marketingjobbene vender hjem til virksomhederne

En af de virksomheder, der har valgt at satse på at holde opgaverne internt, er den danske e-commerce Sinful.dk. For dem har det været en velovervejet, strategisk beslutning:

“Vi har aldrig outsourcet, men altid bygget op inhouse. Det er også derfor, vi i dag er 23 medarbejdere tilknyttet marketing. Vi samarbejder med bureauer og har forskellige til både Ads, SEO og CRM, men vi bruger dem kun som sparring og til opkvalificering af vores egne medarbejdere. Jeg ser det som en langvarig løsning,” fortæller Thomas Bundgaard Jensen, der er CMO hos Sinful.dk, og fortsætter:

“Det tager bare lang tid at onboarde et bureau, og hvis der så sker en udskiftning der, så skal man starte forfra igen. Der er så mange ting, der gør det nemmere, at der sidder nogle mennesker hos os i stedet – og som jeg ser det, er det meget billigere at gøre det selv.”

Hos den online sengehandel Bedre Nætter har man også set fordelene i at klippe båndene til de dyre bureauer, fortæller deres Head of e-commerce, Marcus Forsberg:
“Vi oplevede, at når vi kom ud til bureauerne med nogle content-ønsker, så var der altså bare lang leveringstid. Nu er der tværtimod ikke langt fra tanke til handling længere.”

Marcus Forsberg fortæller desuden, at de har benyttet sig af Zuuvi i halvandet år, og at det for dem ikke handler så meget om økonomiske besparelser, som man kunne tro, men mere om convenience og de kreative muligheder:
“Vi vil hele tiden gerne gå forrest og prøve noget nyt, men hos bureauerne er der altid en start og en slut på opgaver. Når vi gør det selv, handler det mere om den kreative proces, og så er start og slut ligegyldigt. På den måde er vi langt mere agile.”

Hos Zuuvi er de begejstrede for, at de fleste virksomheder og marketingteams hurtigt har fået øjnene op for værktøjet, der gør det muligt for marketingteams at producere annoncer til display og sociale medier på få minutter. Nu skal forretningen skaleres, og så er det vigtigt for Alexander Augustesen, at de fortsat er førende på brugervenligheden:
“Målet er stadig, at det er lige så let som at lave powerpoint-slide,” understreger han.