Den danske startup Worn Threads, der har skabt et bæredygtigt koncept for salg og udlejning af brugt børnetøj, er netop blevet udnævnt til vinder af den nordiske startup-konkurrence, Njord Nest.
Det er Vistaprint og rådgivningsvirksomheden Drivhuset, som er gået sammen om at finde Nordens mest bæredygtige startups.
De seneste måneder har en række nordiske iværksættere kæmpet om prisen som den bedste nordiske startup inden for bæredygtighed i konkurrencen Njord Nest. Juryen, som bl.a. tæller bestyrelsesformand i Mærsk Drilling, Claus Hemmingsen, har netop udnævnt den danske startup Worn Threads til én af tre vindere.
Dansk vinder-startup vil gøre børnetøjsforbruget grønnere
Den danske vinder, Fie Brabrand Brok, har med startup-virksomheden Worn Threads skabt et vintage- og secondhand-univers til børn, hvor man kan leje og købe brugt tøj af høj kvalitet. Det er Fies mission at opdrage forældre til et mere bæredygtigt forbrug af børnetøj, og via en cirkulær tilgang til salg og udlejning af børnetøj, forsøger hun at gøre det mere bæredygtigt at klæde sine børn på:
”Alle der har børn ved, at de vokser ud af tøjet lige så hurtigt, som de kommer i det. Der er så meget godt børnetøj gemt i skuffer og på lofter rundt omkring, og hvis vi kan få det gravet frem – og endda lade det gå på tur – kan vi spare miljøet for meget. At det samtidig kan blive til en forretning, er kun en bonus,” siger Fie Brabrand Brok.
Med en baggrund som tøjkonstruktør udvælger Fie nøje tøj, der er skabt til at blive brugt igen og igen, samtidig med at det passer ind i et helt særligt univers. Fie køber desuden tøjet tilbage, når poderne er vokset ud af det, og på den måde forlænges tøjets levetid frem for at ende i gemmerne.
De øvrige vindere af konkurrencen er de to svenske startups Norbite og FoodFighter, der hhv. omdanner plastaffald til bæredygtige varer ved hjælp af et insektbaseret bioraffinaderi, og gør det nemmere for forbrugerne at træffe bæredygtige valg via en online markedsplads for dagligvarer.
72 startups dystede om førstepladsen
Njord Nest er et samarbejde mellem Vistaprint, som udvikler marketingmateriale til små virksomheder, og rådgivningsvirksomheden Drivhuset, der har til formål at hjælpe iværksættere med at realisere deres bæredygtige forretningsideer.
”Vi er ovenud begejstrede for at investere i et allerede voksende økosystem for innovative idéer ved at kombinere vores marketing- og designkompetencer med Drivhusets lokale knowhow,” siger David Medlin, nordisk chef for Vistaprint og en del af Njord Nest-juryen.
Ud fra et skarpt felt af 72 ansøgere udvalgte juryen 22 finalister, som har deltaget i et 12-ugers iværksætterprogram. Her har deltagerne testet deres koncepter og modtaget professionel rådgivning fra flere eksperter. Som kulmination på forløbet har man netop præsenteret de tre vindere, som alle har overbevist juryen om, at deres bæredygtige forretningsideer kan blive en succes.
”Fælles for vinderne er, at de har en stærk forretningsplan, og vi tror på, at de har den største sandsynlighed for at gøre en bæredygtig forskel i verden,” siger David Medlin.
Kapitalindskud, iværksætterrådgivning og førsteklasses marketingmateriale i præmie
Hver vinder får en præmie bestående af 2.500 euro til at kickstarte deres forretning, iværksætterkurser og personlig rådgivning fra Drivhuset, samt en voucher på 500 euro til Vistaprint-marketingmateriale. Derudover vil Vistaprint i tæt samarbejde med de tre vindere udvikle deres brandidentitet og marketingstrategi ved hjælp at virksomhedens designservice.
Samarbejdet er det seneste i serien af initiativer fra Vistaprint, der har til formål at hjælpe små virksomheder igennem pandemien.