Ankorstore lanceres nu for alvor i Norden som en socialt bevidst markedsplads for uafhængige brands, forhandlere og butikker.
Norden er trendsættere for international handel og har fantastiske mærker, så det er vigtigt for os at være her, siger Pierre-Louis Lacoste, en af grundlæggerne af Ankorstore.
Ankorstore startede i november 2019, kun en måned før pandemien ramte. På trods af dette har konceptet fungeret godt, og markedspladsen er i dag i 23 europæiske lande og har samlet over 100.000 butikker. Nu er turen kommet til de nordiske lande, hvor Ankorstore åbner et nyt nordisk kontor i Stockholm.
Gennem Ankorstore kan lokale butikker og detailhandlere tilbyde deres kunder brands, der normalt ikke tilbydes via e-handelsplatforme. De kan også købe mindre mængder for at teste efterspørgslen, og betalingsbetingelserne er hele 60 dage. Brands på Ankorstore-platformen finder nye forhandlere, undgå forsendelsesomkostninger allerede med ordrer på ca. 1.000 DKK og får betaling direkte på ordredagen. Udover dette letter Ankorstores digitale platform al administration for både sælgere og købere.
Uafhængige spillere finder det lettere at drive forretning
Filosofien bag Ankorstore er, at uafhængige brands og de små, lokale butikker ikke skal blive fanget i forhandlinger om krav til ordrestørrelser og priser. Udover at forbinde købere og sælgere fjerner Ankorstore disse økonomiske barrierer.
”Vi tror på den såkaldte long tail i detailhandlen. Forhandlere bør kunne tjene penge på små volumener fra mærker, der ikke er overalt. Det er det modsatte af, hvad detailhandel længe har gjort, og vores resultater tyder på, at det virker,” beretter medstifter Pierre-Louis Lacoste.
Små detailhandlere skaber attraktive byer og lokalsamfund
Navnet Ankorstore stammer fra udtrykket “anchor store” – butikken, der bevidst er placeret i begyndelsen af en shoppinggade for at tiltrække kunder dertil. Mindre butikker og detailhandlere spiller en stor rolle i, hvordan en by eller lokalsamfund føles og opleves, de er en del af stedets sjæl. Og Pierre-Louis elsker gode brands.
”Norden har så mange fantastiske mærker og er en region, der sætter tendenser globalt. Derfor er det så vigtigt for os at være her. Danske og nordiske forbrugere er også hurtige til at samle op på nyheder og de brands, der har valgt os til at skabe hurtig international vækst”.
Der er løbende rekruttering af personale
Målet er at fortsætte ekspansionstempoet i hele Europa og også i Norden. Ankorstore åbnede for nylig sit kontor i Stockholm, og inden årets udgang forventer Pierre-Louis Lacoste, at arbejdsstyrken når op på 50 mennesker.
Mange spekulerer på, om Ankorstore vil tage kampen op med e-handelsgiganter som Amazon, hvilket han benægter.
”Vi har intet imod Amazon, de gør et utroligt stykke arbejde. Det, vi leder efter, er at styrke og udvikle de uafhængige mærker og den fysiske, lokale detailhandel, og der tror jeg, at vi allerede er på vej til succes.”
Eksempler på danske virksomheder på Ankorstore:
Kreafunk (speakers, headphones,..) Plint of Denmark (kitchenware) Hey yum! (organic candies) OK Design (home) Magni Danish toys (kids)