Amazon er verdens største markedsplads for forbrugere.
Det er et mekka for brand-ejere, der ønsker at afsætte sine produkter til de tusinde af daglige brugere. De slås med næb, klør og annoncekroner. Alle kan sælge på Amazon. Det indebærer både den studerende med en leverandøraftale hos en kinesisk producent, og mastodonter som Sony, Samsung og Apple .. men hvor ”farlig” er Amazon for danske detailbutikker?
Retter man blikket mod USA, har Amazon én svimlende markedsandel på ca. 50% for alt online handel. Dykker man yderligere ned i tallene, vil man finde frem til Amazons markedsandel for den samlede handel – både online og offline. Den er kun på 7%. Tager man efterfølgende hensyn til den store andel af salget på Amazon, der kommer fra 3. parts sælgerere, er Amazons markedsandel tættere på 4% af den samlede offline- og online handel (end på de førnævnte 7%).
Når man skærer alle virksomheder over én kam, og sætter Amazon op (ene og alene) mod hele den fysiske detailhandel, mener Jonas Kapper (Head of Amazon hos Obsidian Digital A/S) ikke det er en fair opstilling – overfor Amazon. Tværtimod. Hvis Amazon, med sine 4% af den samlede danske offline- og online handel, bliver gjort til den største fjende mod de virksomheder, der råder over de resterende 96%, føler man sig (måske lidt for) truffet.
Dertil burde man gøre sig tanker om Amazons gavmildhed. Har du nogensinde hørt om en fysisk butik, der byder andre virksomheder velkommen og lader dem sælge sine produkter derpå? Det gør Amazon.
Spørger du Jonas Kapper, siger han: ”Amazon er ikke farlig for de virksomheder, der formår at gøre sit hjemmearbejde ordentligt. Der er plads til os alle. De der ikke kan/tør tage kampen op, ”
Der er plads til alle på det danske marked. Derfor er Amazon ikke en trussel. Det er ikke nødvendigvis en ven (for alle), for købekraften stiger ikke i så høj en grad, som Amazon vækster. De skal have deres kunder og markedsandele ét sted fra.
De der beretter om, at de fysiske detailbutikkers markedsandele bliver stjålet af Amazon, er misinformeret. Snakker man derimod onlinebutikker (som en helhed), vil konkurrencen nærme sig et niveau, hvor der er tale om en reel konkurrence.
”Markedslederne bestemmes af forbrugerne. Ønsker forbrugerne at handle online, vil onlinebutikkerne blive markedsledere. Ønsker de at handle i fysiske butikker, vil den fysiske detail forblive markedsledere. Alle har en eksistensberettigelse. For virksomhederne handler det ikke om at hægte sig i gamle forretningsmodeller, men lytte til forbrugerne og spore sig ind på, hvad de gerne vil have”, siger Jonas Kapper til den negative omtale, Amazon og onlinebutikkerne har fået fra de fysiske detailbutikker.
Amazon er ikke kommet til Danmark (endnu), men alligevel florerer alverdens rygter om deres indtræden, som alle synes at frygte for. Frygten er ikke helt uden, og derfor er det noget virksomhedsejere skal være opmærksomme på .. men først når Amazon trykker på knappen.