Med udgangen af året takker René Sidor af efter 51 år i transportbranchen og 10 år hos Dachser, de seneste syv som Managing Director for Dachsers nordiske organisation.
Han tager afsked med en virksomhed i rivende udvikling, som dog ser ind i en helt anden fremtid, end da han selv overtog roret i 2018.
Hans knap syv år som administrerende direktør for Dachser Nordic har budt på en god bolsjeblanding af søde milepæle og salte overraskelser.
Det var det internationale aspekt, der drev unge René Sidor ind i spedition i sin tid – nærmere bestemt gummihjulenes verden. Siden han tiltrådte som Managing Director Nordic, har både René og virksomheden været på lidt af en rejse.
”Vi står stærkere i dag end i 2018 – både strukturelt, ressourcemæssigt og kompetencemæssigt. Det er en anden organisation, et andet verdensbillede og et andet marked, vi har nu, i forhold til geopolitik og makroøkonomiske forhold,” fortæller René. ”Kursen for Dachser Nordic er sat, men selvfølgelig er der plads til finjustering, når nu der kommer en ny administrerende direktør,” fortsætter han med et smil mellem linjerne.
Har skabt nye strukturer
Efterfølgeren er allerede navngivet Peter Hut, Country Manager og filialchef, og han overtager en organisation, der har investeret kraftigt i det nordiske netværk i de seneste år.
”Investeringerne er et resultat af vores strategi om at skabe et stærkere lokalt fodaftryk,” fastslår René Sidor. ”Vi har øget vores fokus på kontraktlogistik og lagerløsninger, og vi oplever det også som et stort vækstsegment.”
Åbningerne af nye filialer i Aalborg og Kristiansand i Norge er blot to af de milepæle i organisationen, som René har kunnet fejre i sine år som administrerende direktør. Dertil kommer to nært forestående flytninger til nye og større faciliteter i Jönköping og Landskrona i Sverige.
Vender vi blikket mod de interne strukturer i Dachser Nordic, har René også her kunnet præge organisationen og skabe nye nordiske samarbejder inden for forskellige fagområder ud fra devisen: ”Vi kommer længst, når vi står sammen som et team. Det er det, hele vores netværkstankegang går ud på.”
Han har været fortaler for at bevare og fortsat udbygge en nordisk centralisering af støttefunktioner for at høste synergier, og senest har han været med til at styrke landeorganisationerne i Danmark, Norge og Sverige med en Country Manager til hvert marked.
Den største udfordring og de største guldkorn
Spørger man René om, hvad der har været hans største udfordring i hans syv år som administrerende direktør, er der ingen tvivl at spore:
”Coronapandemien. Vi havde aldrig stået over for sådan en situation før. Medarbejderne blev hjemsendt, og der skulle etableres hjemmearbejdspladser. Netværket skulle holdes stabilt, og samtidig skulle vi sørge for, at vores medarbejdere følte sig trygge ved at gå på arbejde. Når det så er sagt, vil jeg også fremhæve nogle positive virkninger af coronapandemien såsom flere virtuelle møder og mindre rejseaktivitet, der er med til at gøre vores forretning mere effektiv.”
Efter 51 år i transportbranchen kan man roligt kalde René Sidor for en veteran i branchen, og han deler også gerne ud af sine guldkorn. Først lyder der en klar anbefaling fra direktøren om at følge Stephen Coveys syv gode vaner – kender du dem ikke, så slå dem op. Dernæst følger et lille opgør med den nulfejlskultur, der alt for nemt kan få fodfæste i virksomheder og afdelinger.
”Når jeg tænker tilbage, synes jeg, at jeg har nået mange ting og oftest truffet de rette beslutninger på det givne tidspunkt. Selvfølgelig har jeg af og til brændt nallerne – men man må gerne lave fejl, for det lærer man af,” fortæller René her på tærsklen til en afsked med den branche, der har været omdrejningspunktet for hans arbejdsliv de sidste 51 år.