Forbrugere ønsker flere elbiler, men bilindustrien tør ikke sætte turbo på produktionen
Hjem TCS Forbrugere ønsker flere elbiler, men bilindustrien tør ikke sætte turbo på produktionen

Forbrugere ønsker flere elbiler, men bilindustrien tør ikke sætte turbo på produktionen

Af Redaktionen

Ny global rapport afslører, at interessen for elbiler er stødt stigende globalt. Men bilbranchen forholder sig mere forsigtig til fremtiden og tøver med at øge produktionen.

En ny undersøgelse fra Tata Consultancy Services (TCS), der er ét af verdens største konsulenthuse, viser en global stigning i forbrugerinteressen for elbiler (EV’er), hvor 64 pct. sandsynligvis eller meget sandsynligt vil overveje en elbil som deres næste bil.

Bilbranchen står dog over for betydelige udfordringer med at imødekomme den spirende, globale EV-efterspørgsel blandt andet på grund af bekymringer omkring rækkevidde, begrænsninger i opladningsinfrastrukturen på verdensplan og tempoet i teknologiske fremskridt for elbiler. TCS Future-Ready eMobility Study 2025 undersøgte over 1.300 respondenter, herunder bilproducenter, udbydere af opladningsinfrastruktur, brugere af virksomhedsflåder, politiske beslutningstagere og slutforbrugere.

Forbrugere ønsker flere elbiler, men bilindustrien tør ikke sætte turbo på produktionen”Elbilindustrien står ved en afgørende skillevej. Mens forbrugerinteressen er høj, står producenterne over for udfordringer med at skalere produktionen og adressere bekymringerne om elbilers rækkeviddekapacitet. Danmarks proaktive tilgang til elbilinfrastruktur og -incitamenter giver værdifulde erfaringer for andre lande om, at det kan lade sig gøre. Ved at fremme samarbejde og drive innovation kan vi fremskynde skiftet mod en bæredygtig transportfremtid på verdensplan. Og selvom vi står uden egen bilproduktion, kan Danmark alligevel spille en afgørende rolle qua vores infrastrukturerfaringer.” siger Vikram Sharma, Landechef ved TCS Danmark.

Forbrugernes efterspørgsel høj, men producenterne er forsigtige

Mens forbrugernes entusiasme for elbiler fortsat er stærk – især i USA, hvor 72 pct. af respondenterne sandsynligvis vil overveje en elbil – dæmper producenterne deres salgsprognoser. Næsten halvdelen (54 pct.) forventer en aftagende markedsefterspørgsel de kommende to år. Her henviser de primært til udfordringer med at skalere produktionen og imødekomme forbrugernes forventninger.

Rækkevidde og opladerinfrastruktur er fortsat centrale bekymringer

Rækkevidden forbliver fortsat en stor barriere for accelerationen af køb af elbiler. På verdensplan udtrykker 70 pct. af forbrugerne bekymring over et begrænset udvalg af elbiler. Dette understreges yderligere af konstateringen af, at 41 pct. af elbilforbrugerne kræver en minimumsrækkevidde på 300-500 km på en enkelt opladning. Opladerinfrastrukturen udgør altså også en betydelig flaskehals, idet 74 pct. af producenterne identificerer dette som den største hindring for markedsvækst i branchen.

Teknologiske fremskridt og branchesamarbejde afgørende for fremtidig vækst

Batteriteknologi er ligeledes et kritisk fokusområde, hvor 90 pct. af bilproducenterne mener, at forbedringer i rækkevidde og opladningshastighed vil være vigtige drivkræfter for at sælge flere elbiler. 70 pct. af bilproducenterne forventer dog ikke, at væsentlige batterigennembrud kommer forbrugerne til gode de kommende to år. Samarbejde på tværs af branchen, herunder partnerskaber mellem udbydere af opladerinfrastruktur, detailhandlere og offentlige enheder, vil være afgørende for at løse disse udfordringer og fremskynde overgangen til en bæredygtig transportfremtid på verdensplan.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>