Black Week, en uge hvor webshops oversvømmes med rabatter.
I takt med den stigende e-handel, stiger også de kriminelles aktiviteter på nettet. Bring’s sikkerhedschef deler sine råd til, hvordan du kan afsløre svindelforsøg.
– Svindlerne er både motiverede og dygtige til at manipulere. De bliver mere og mere kreative, og hvis du ikke er opmærksom, kan du nemt blive snydt. “Vi sender aldrig SMS’er, hvor vi opkræver betaling,” siger Rasmus Ferdinandsen, sikkerhedschef hos Bring.
I 2023 blev der i Norden anmeldt næsten 260.000 forsøg på digital svindel til politiet, ifølge en rapport fra det norske Økokrim. Selvom det ofte omhandler mindre beløb, er der rigtig mange, der bliver snydt.
– Bring sender aldrig SMS’er eller mails med links til sider, hvor modtageren skal indtaste betalingsoplysninger. Et godt tip er at downloade vores app, så ved man altid om der er en pakke på vej og al kommunikation vedrørende dine pakker vil ske via appen, fortsætter Ferdinandsen.
Vær altid opmærksom på følgende for at undgå phishing-fælder:
- Giver SMS’en eller mailen udtryk for at det haster? Skal du f.eks. handle med det samme, eller vil det få konsekvenser, hvis ikke du reagerer?
- Har du en pakke på vej eller kommer beskeden “ud af det blå”?
- Hvis du bliver bedt om at oplyse brugernavn, adgangskode, kreditkortoplysninger, MitID eller NemID, skal du ignorere det. Misbrug af MitID er et hyppigt svindelforsøg, og verifikation via MitID bør altid starte op af sig selv. Hvis du modtager en anmodning fra nogen eller noget du ikke kender, bør du aldrig indtaste dine oplysninger.
Fire tips til at undgå at blive snydt:
- Vær skeptisk og stol på din mavefornemmelse. Hvis noget virker for godt til at være sandt, kan det være en advarsel. Virker det mistænkeligt, stop op og kontakt relevante myndigheder, hvis det er nødvendigt.
- Del ikke personlige oplysninger. Undgå at dele følsomme oplysninger som CPR-nummer, bankoplysninger eller kreditkortoplysninger med ukendte personer eller websider. Vær forsigtig med beskeder, der beder om personlige oplysninger, eller som virker mistænkelige.
- I den kommende periode oversvømmes internettet med annoncer og tilbud. Hvis du ikke kender webshoppen på forhånd, bør du tjekke dens ægthed og læse anmeldelser på nettet.
- Forhold dig til information i appen og på hjemmesiden. Bring sender aldrig sms’er eller mails, hvor vi beder om betaling.
Hvis du har mistanke om, at du har modtaget en falsk besked, skal du ikke klikke på nogen links, men i stedet slette beskeden. Hvis du tror, du er blevet udsat for svindel, skal du kontakte dit lokale politi, din bank og relevante myndigheder.
Bring løser hverdagslogistikken for både privatpersoner og virksomheder i hele Norden. Vi håndterer både bud, gods – og pakker leveret Co2 frit til 1,4 millioner danskere. Vi har som mål at alle pakkeleveringer med varebil skal være 100 % elektriske på last mile i hele Danmark i 2025.