Under pandemiens nedlukning af samfundet har den moderne familie måtte opfinde en ny og mere digital hverdag, hvor husets fire vægge har dannet rammerne om både skolegang, arbejde og underholdning.
Men vores digitale adfærd har tilsyneladende taget overhånd.
En ny undersøgelse fra HP viser, at 57 % af danske forældre med børn i alderen 3-12 år synes, at deres børn bruger for meget tid foran skærmen.
Det går stærkt i den digitale tidsalder. Danske børn er efterhånden en af de mest digitale generationer i verden, hvor en skærm for mange har erstattet malebogen i både hjemmet, i børnehaven og i skolen.
Nedlukningen af samfundet skabte en mere digital tilværelse for mange mennesker, hvor hjemmet forvandlede sig til på digital vis at danne grundlag for flere af hverdagens aktiviteter end tidligere. Men den øgede skærmtid er begyndt at fylde i en grad, som mange forældre synes, er for meget.
”I HP oplever vi, at den hybride hverdag mange befinder sig i, har skabt en vis sammensmeltning mellem arbejde og privatliv. Det er interessant, at vi i undersøgelsen ser, hvordan skærmaktiviteter ofte bliver den nemme løsning i hverdagen trods flere forældres ønske om at nedsætte deres børns skærmtid,” siger Morten Vogelius, Country Marketing Manager Print, HP i Danmark.
Travlhed lader skærmen vinde
Selvom ønsket om at nedsætte børnenes skærmtid er udbredt blandt danske børnefamilier, er det ofte travlhed, der vinder. Ifølge undersøgelsen giver 47 % deres børn lov til at få skærmtid, fordi det er den nemme løsning.
”Det er ærgerligt, at travlhed får lov til at diktere, hvordan familier tilbringer tid sammen, når vi samtidig kan se, at halvdelen af danskerne ønsker at mindske deres børns skærmforbrug. I HP synes vi derfor, at det er værd at tilbyde nogle nemme og sjove alternativer,” siger Morten Vogelius, Country Marketing Manager Print, HP i Danmark.
Print jer til mindre skærmtid
I starten af 2022 lancerede HP serien af printere til hjemmet, ENVY Inspire, der er designet til at leve op til de krav, som den nye hybride hverdag stiller mange danskere, hvor alt fra arbejde, skole og underholdning ofte foregår hjemmefra.
”Med den nye printerserie ønsker vi at skabe et samlingspunkt for den moderne familie, der lever op til alle hverdagens udfordringer. Som et alternativ til skærmunderholdning har vi i HP udviklet vores Printables univers, der inviterer børn og barnlige sjæle til at fordybe sig med print af skabeloner til klip og klister, påskedekorationer, halloween masker og meget andet,” siger Morten Vogelius, Country Marketing Manager Print, HP i Danmark.
Andre nøgletal fra undersøgelsen
- 85% vil have mere kvalitetstid med deres børn
- 84% synes det er vigtigt at deres børn laver kreative aktiviteter der ikke involverer en skærm
- 78% vil gerne lave flere kreative aktiviteter med deres børn