Det er tilsyneladende ikke kun de lave renter og manglen på boliger i storbyerne, som presser boligpriser op.
En særlig form for opsøgende online markedsføring, som ejendomsmæglerne har brugt de senere år, har også været med til at øge efterspørgslen ved at præsentere boliger på sociale medier for folk, som ellers ikke aktivt søger et nyt hjem.
Markedsføringen har skabt flere købsinteresserede danskere og fået besøgstallene til at eksplodere på særligt en ejendomsmæglerside.
Synes du, salget af din bolig eller sommerhus går lidt trægt? Vil du gerne vil lokke flere købsinteresserede til og måske få en højere pris? Så vil en særlig form for opsøgende online markedsføring på Facebook og andre sociale medier ofte være det, der kan skabe forskellen.
Ideen er, at boligannoncerne ikke kun vises for dem, der aktivt søger bolig, men også for folk, som kan gøres interesserede. Og annoncerne dækker et stort geografisk område, hvilket kan tiltrække købere langvejs fra.
-SmartSalg, som vi kalder markedsføringen i Nybolig, har skabt omkring dobbelt så meget trafik på vores hjemmeside og dermed lagt grunden for at skabe flere interesserede til den enkelte ejendom. Det ser ud til, det har været med til at presse priserne i opadgående retning og forkorte liggetiderne, ligesom det er blevet lettere at sælge de lidt mere specielle ejendomme, siger Nyboligs kommunikationschef Thomas Hovgaard.
Nye kombinationer
Nybolig har sammen med søstervirksomheden Estate, som tilsammen sidder på knap en fjerdel- af boligsalgsmarkedet, de seneste fire år tilbudt den særlige online markedsføringspakke, som i Estate kaldes for SalesBooster og SmartSalg i Nybolig.
Det er et norsk firma, CCT Technology, som har udviklet markedsføringen, og det er firmaets danske ansatte i Ørestaden, som hele tiden sætter tekst og billeder fra en eksisterende boligannonce sammen på nye måder for at finde frem til de kombinationer, der skaber mest interesse på Facebook.
-Købere er forskellige og forelsker sig i forskellige ting ved en bolig. Ved hvert eneste minut døgnet rundt at tilpasse online-markedsføringen er der større chance for, at annoncen viser netop det ved en bolig, som den enkelte køber er mest interesseret i, fortæller vicedirektør Martin Andersen CCT Danmark.
Samlet set har det ført til, at trafikken til Nybolig.dk i form af fire millioner besøgende pr. måned ikke længere kun kommer fra Boligsiden og Google, men i lige så høj grad fra Facebook, hvor den særlige form for online markedsføring huserer.