-
Ny Pathway Rapport fra Kearney viser, at der er behov for drastisk handling for at undgå, at bilindustrien overskrider FN’s klimapanels (IPCC) grænse på 1,5 grader i global opvarmning.
-
Overgang til elbiler er ikke nok: Rapporten anbefaler handling på tre niveauer for at lede industrien på rette vej og opfordrer til nye former for samarbejde med henblik på hurtig fremdrift.
- Der er behov for en kollektiv indsats for at reducere drivhusgasemissionerne i forsyningskæderne og udbygge vedvarende energikilder til net for at accelerere overgangen til elbiler.
Polestar (Nasdaq: PSNY) og Rivian (Nasdaq: RIVN) er gået sammen om en ‘Pathway Rapport’, der konkluderer, at bilindustrien står til at overskride FN’s klimapanels (IPCC) mål om at holde den globale opvarmning på 1,5 grader med mindst 75 pct. inden 2050. De to pioner-elbilproducenter iværksatte rapporten som en reaktion på klimakrisen. Rapporten er udarbejdet af det globale management-konsulentfirma Kearney, der har anvendt eksisterende open-source-data til at udarbejde den nuværende model over udviklingen af emissioner fra bilindustrien.
Personbiler står lige nu for 15 pct. af alle drivhusgasemissioner på verdensplan . IPCC har erklæret, at alle drivhusgasemissioner skal reduceres med 43 pct. inden 2030, og rapporten gør det klart, at bilindustrien er langt fra at være på rette spor. Bilindustrien vil fx have brugt hele sit CO2e-budget allerede i 2035, hvis der ikke øjeblikkeligt gribes ind.
På trods af de dystre udsigter indikerer rapporten, at bilindustrien stadig har en chance for at komme på rette spor. Ved at omlægge ressourcer og skifte fokus kan industrien nå at ændre de forhold, der er nødvendige for at nå i mål med Parisaftalen. Rapporten tager udgangspunkt i det nuværende årti og skitserer en række klare tiltag, som bilproducenterne kan iværksætte fra nu og frem til 2030.
Dataene præsenterer en model baseret på tre centrale niveauer. Niveau 1 afspejler den hastighed, hvormed biler drevet af fossilt brændstof skal erstattes af elbiler, men påpeger, at dette ikke er nok i sig selv. Det kræver langt mere arbejde med niveau 2 og 3:
- Øget brug af vedvarende energikilder i elnettene
- Reduktion af drivhusgasemissioner i produktionens forsyningskæde
Det er ikke tilstrækkeligt kun at opnå et eller to af niveauerne, da det kun vil føre til en delvis reduktion af overskridelsen. Der er behov for en kollektiv global indsats fra bilproducenterne på alle tre niveauer. For det første er industrien nødt til at fremskynde overgangen til elbiler ved at investere i produktionskapaciteten, ligesom det er nødvendigt at indføre en fast slutdato for salget af fossilbiler på verdensplan. For det andet skal der udbygges vedvarende energiforsyning til de globale elnet, som gør det muligt for elbiler at udnytte deres fulde potentiale gennem grøn opladning. For det tredje skal forsyningskæderne afkarboniseres ved at skifte til materialer med lavt kulstofindhold og ved at investere i vedvarende energiløsninger til forsyningskæderne.
Fredrika Klarén, Polestars chef for bæredygtighed, siger: “Bilfirmaer har muligvis forskellige tilgange til brand-, design- og forretningsstrategier, og nogle vil ikke engang indrømme, at fremtiden er elektrisk. Det mener jeg helt klart, at den er, ligesom det er et fælles ansvar at løse klimakrisen, og at vi også skal kigge på andet end udstødningsemissionerne. Denne rapport gør det klart, hvor vigtigt det er, at vi handler nu, og at vi handler i fællesskab. Der er tydelige omkostninger forbundet med manglende handling, men der er også en økonomisk mulighed for at finde nye svar på de udfordringer, vi står over for.”
Kearneys rapport er også blevet delt med flere af verdens førende bilproducenter sammen med en invitation til et møde i slutningen af januar for at diskutere områder for fælles handling. Målet er at finde en vej til en hidtil uset, relevant og kollektiv klimaindsats for bilindustrien.
Anisa Costa, Rivian’s chief sustainability officer, tilføjer: “Rapportens resultater er nedslående. Vi håber, at rapporten kan være med til at danne grundlag for, at bilindustrien kan samarbejde om at skabe fremskridt i det tempo og omfang, vi har brug for – og ideelt set inspirere andre industrier til at gøre det samme. Jeg er sikker på, at vi sammen kan vinde kapløbet mod tiden.”
Rapporten viser tydeligt, hvad det koster at undlade at handle og viser, at der er stærke argumenter for bæredygtig udvikling. Der sker også store forandringer inden for investeringsmiløjet, hvor skiftet fra traditionelle investeringer til bæredygtige investeringer fortsat stiger som en erkendelse af den stigende sammenhæng mellem bæredygtig omstilling og finansielle fordele. I 2021 udgjorde de globale investeringer i bæredygtighed 35,3 billioner USD, hvilket svarer til over en tredjedel af alle aktiver på fem af verdens største markeder.
Angela Hultberg, global sustainability director hos Kearney, siger: “Vi er stolte over at være blevet valgt som en betroet ekspert til at udarbejde denne rapport. Resultatet viser klart, at industrien skal sætte mere fart på i målet om at blive en lavemissionsindustri. Vi har set på forskellige scenarier og forskellige datapunkter, og konklusionen er, at uanset hvordan man kigger på det, er vi alt for langt fra målet. Vi håber meget, at rapporten kan være et springbræt til at fokusere på områder, hvor der er enighed og finde specifikke initiativer i industrien. Det vil kræve en kollektiv indsats at løse nogle af de aktuelle problemer, og vi ser frem til at se, hvad producenterne vil gøre i den nærmeste fremtid.”