Brugen af kontaktløs betaling og betalinger med mobil-wallets som fx Apple Pay, Google Pay og Samsung Pay er steget under coronakrisen.

Tobias Lindh, landechef for Adyen i Norden og Baltikum
Det viser ny data fra betalingsplatformen Adyen.
De danske og nordiske forbrugeres betalingsvaner har ændret sig markant i 2020. Det viser ny data fra den globale betalingsplatform Adyen, der bl.a. samarbejder med H&M, Elgiganten, Lakrids by Bülow og Bestseller. Opgørelsen viser, at både den relative andel af kontaktløse betalinger og betalinger med mobil-wallets som Apple Pay, Google Pay og Samsung Pay er steget under coronakrisen.
Tobias Lindh, landechef for Adyen i Norden og Baltikum, siger:
“Onlinehandel og kontaktløse betalinger er steget markant under coronakrisen, viser data fra vores platform. I Danmark stiger andelen af kontaktløse betalinger fra tre fjerdedele i 2019 til knap 90 pct. i 2020. Det understreger vigtigheden af, at virksomheder hele tiden justerer deres kanalstrategi, fordi pandemien fortsat påvirker forbrugernes adfærd.”
Den relative andel af kontaktløse betalinger i fysiske butikker steg også i Sverige og Norge. I Sverige var to ud af fem betalinger kontaktløse i 2019, hvilket steg til to ud af tre i 2020. Samme tendens ses i Norge, hvor tallet steg fra en ud af tre til tre ud af fire.
Også den gennemsnitlige transaktionsværdi (ATV) er steget i hele Norden – især i Danmark. Det understreger, at kontaktløse betalinger er bekvemmelige for forbrugerne.
Større andel af wallet-betalinger
Adyen melder også om stigende brug af wallet-betalinger både i fysiske butikker og ved onlinekøb. Det gælder både i Sverige, Norge og Danmark. I 2019 udgjorde wallet-betalinger 5 pct. i 2019 – et tal, der er steget til 13 pct. i 2020. I Sverige gik man tilsvarende fra 1 til 4 pct., mens man i Norge gik fra 0,5 til 2 pct.
Den relative andel af kontaktløse betalinger i fysiske butikker er også steget i hele Norden. Det samme gælder den relative andel af wallet-betalinger på mobilen ved onlinekøb. Fra 2019 til 2020 gik Danmark fra 2 til 10 pct., mens man i Sverige og Norge gik fra hhv. 0,3 til 2 pct. og 0,4 til 1 pct.
Tabel 1. Den relative andel af kontaktløse betalinger i fysiske butikker i Sverige, Norge og Danmark.
Land | 2019 | 2020 |
Sverige | 43% | 66% |
Norge | 36% | 75% |
Danmark | 72% | 87% |
Tabel 2. Den gennemsnitlige transaktionsværdi af kontaktløse betalinger i fysiske butikker i Sverige, Norge og Danmark.
Land | 2019 | 2020 | Ændring |
Sverige (SEK) | 323 | 357 | +11% |
Norge (NOK) | 340 | 425 | + 25% |
Danmark (DKK) | 286 | 643 | +128% |
Tabel 3. Den relative andel af wallet-betalinger på mobilen i fysiske butikker i Sverige, Norge og Danmark.
Land | 2019 | 2020 |
Sverige | 1% | 4% |
Norge | 1% | 2% |
Danmark | 5% | 13% |
Tabel 4. Den relative andel af wallet-betalinger på mobilen ved onlinekøb i Sverige, Norge og Danmark.
Land | 2019 | 2020 |
Sverige | 0.3% | 2% |
Norge | 0.4% | 1% |
Danmark | 2.2% | 10% |