Produktionen af de to fuldelektriske lastbiler, eActros og eEconic, begyndte for mindre end et år siden, men allerede nu runder Mercedes-Benz lastbilerne en vigtig milepæl på det danske marked.
Salget har nemlig rundet 100 enheder, hvilket gør Danmark til et af de europæiske markeder, hvor der er kundesolgt flest el-lastbiler fra Mercedes-Benz fabrikken i Wörth.
Hos Hessel Trucks, som har overtaget det officielle importørskab af Mercedes-Benz lastbiler i Danmark, spår Mikael Voigt endnu større efterspørgsel efter de emissionsfri lastbiler:
”Manglen på både offentlig støtte og dedikerede ladestandere til el-lastbiler har gjort, at salget af el-lastbiler har været præget af en vis tilbageholdenhed. Men de nye salgstal bekræfter, at selvom der fortsat er mange ubekendte ved at skifte fra diesel til el, og at visse typer erhvervskørsel endnu ikke er mulig på ren el, så er der både vilje til og konkrete planer om at komme i gang hos de danske vognmænd og professionelle transport-købere,” siger Mikael Voigt, eMobility & PR Manager hos Hessel Trucks.
eEconic er den bedst sælgende af de to modeller. Det skyldes primært kommunale udbud, hvor eEconic enkelt kan erstatte de tilsvarende, markedsledende diesel- og gasdrevne udgaver af Econic. Det betyder, at kommunerne hurtigt og effektivt kan reducere deres CO2-udslip markant og samtidig opnå 100 % lokal emissionsfri kørsel i byerne. Derudover kan renovationsmedarbejderne fortsat drage fordel af de mange ergonomiske- og sikkerhedsmæssige features, som de kender og påskønner fra den dieseldrevne søstermodel, Econic.
”Faktisk er vi først lige begyndt. I de kommende år vil vi se effekterne af både national- og EU-lovgivning, som sammen med udrulning af ladestandere og øget efterspørgsel fra transportkøbere og forbrugere vil bevirke, at endnu flere vil skifte til fuldelektriske modeller. Hos Mercedes-Benz Trucks forventer vi faktisk, at hele 60 % af produktionen i Europa i 2030 vil være 0-emissions lastbiler”, fortæller Mikael Voigt.
Hovedparten af de bestilte el-lastbiler er allerede under kærlig behandling hos opbyggerne og vil komme i drift senere på året.
Senere i år introducerer Mercedes-Benz desuden en eActros 300 City trækker, og i slutningen af 2024 følger den store trækker, eActros LongHaul, med helt nyt førerhus og en rækkevidde på over 500 km.